Norge

Helikopterulykken: Kabel kveilet seg rundt rotorhodet

Piloten på ambulansehelikopteret hadde ingen mulighet til å kontrollere maskinen etter sammenstøtet med høyspentlinjen tirsdag.

Hovedrotorhodet på helikopteret. Bruddene på tre av fire synlige kontrollstag (styremekanismene, red.anm.) er merket med røde piler. Det fjerde staget er skjult bak rotormasten. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten.
  • Per Annar Holm
    Per Annar Holm
Vraket av ambulansehelikopteret som styrtet ved Sollihøgda tirsdag, fotografert i Havarikommisjonens lokaler på Kjelleri Lillestrøm.

En ny rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport viser at høyspentledningen ambulansehelikopteret fløy inn i har kuttet av alle fire kontrollslagene til hovedrotoren på toppen av helikopteret.

— Hvis ett knekker, får piloten styringsproblemer. I dette tilfellet kuttet ledningen over alle fire. Dermed var det ingen kontakt mellom stikken til piloten og rotoren, og helikopteret falt rett i bakken, sier inspektør i Havarikommisjonen, Tor Nørstegård, til Aftenposten.

To omkom

Pilot Bjørn Nergård (52) og lege Anders Rostrup Nakstad (38) var tirsdag på oppdrag for Norsk Ambulanse og var på vei ut til en lastebilulykke på Sollihøgda da de omkom. Ambulansepersonell, brannvesen og politi på bakken ble hjelpeløse vitner til at ambulansehelikopteret fløy inn i høyspenten, kantret til høyre og raste i bakken.

Redningsmann om bord, Sondre Bjartland (51), ligger nå alvorlig skadet på Ullevål sykehus.

Nørstegård sier at ett av rotorbladene høyst sannsynlig har kuttet av ledningen, og at en av endene har blitt dratt med rundt rotoren, og kuttet over alle kontrollstagene.

Les også:- Ingen problemer før helikopteret traff ledningene

Traff i 20-30 meters høyde

— Når en ledning treffer helikopterkroppen, kan den enten gå ned under helikopteret, eller den kan gå opp i rotoren. Når det siste skjer, sitter kontrollstagene utsatt til, sier Nørstegård.

Havarikommisjonen mener helikopteret traff høyspentlinjen i 20 til 30 meters høyde.

Lastebilsjåfør Kjell Erik Stensland opplevde helikopterulykken på kloss hold. Han kom tilfeldigvis kjørende forbi stedet der en lastebil hadde veltet, og stoppet opp for å hjelpe til, da han så helikopteret komme flyvende.

Uklart hvorfor ledningen ikke ble oppdaget

- Da det skulle begynne å lande, fløy det rett i høyspentledningen. Så gikk helikopteret sidelengs og rett i grøften, sier Stensland til Aftenposten.

— Det var ingen problemer før det traff ledningene. Jeg sto og kikket på det hele tiden. Og det skjedde da det traff ledningene, legger han til.

Hvorfor piloten om bord ikke oppdaget høyspentledningene, er fortsatt uklart.

— Vi har sett både fra bilder og video at de har vært i kontakt med høyspenn. Luftfartshindringer og høyspenn er en av våre største utfordringer i tjenesten, og noe vi har konstant fokus på, har flygesjef Erik Normann i Norsk Luftambulanse tidligere utalt til Aftenposten.

Forsøkte å advare

Havarikommisjonen skal nå intervjue ­vitner, granske filmklipp og kartlegge kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken.

Fra før er det kjent at politiet forsøkte å advare helikopterpiloten om høyspentledningene i luften, men at de ikke oppnådde kontakt med mannskapet i luftambulansen.

Onsdag ble det kjent at politiet og luftambulansen var tilkoblet to ulike radiosamband og at politiet derfor ikke fikk advart piloten.

Les også:

Les også

Politi og luftambulanse brukte to forskjellige radiosamband

— Bunnløst behov for å forstå

Kommisjonen vil også kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser, samt kart og merking av kraftlinjer.

Norsk Luftambulanse har i tillegg etablert en egen, intern granskingsgruppe som skal samarbeide med politiet og havarikommisjonen for å finne årsaken til styrten ved Sollihøgda tirsdag formiddag.

– Vi har et bunnløst behov for å forstå hvordan dette kunne skje med våre beste folk, sier flygesjefen.

Les også

  1. - Anders smilte fra øre til øre da han fikk jobb i legehelikopteret