Norge

Nye markeder lokker småsparere

Aldri tidligere har så mange nordmenn kjøpt aksjefond i nye markeder. Men i forhold til svenskene er vi sent ute. - Det er sunt at nordmenn har en naturlig skepsis, mener professor Petter Bjerksund.

Det kinesiske markedet fascinerer i økende grad også norske småsparere. Foto: REUTERS / SCANPIX

  • Forf>jon Hauge (foto)
  • <forf>karianne Larsen <
Les også

Elsker norske fond

Å investere i nye markeder har ofte vært knyttet til forestillinger om høy risiko og store svingninger. Småsparerne er blitt anbefalt å se på kinesiske og indiske aksjefond som et krydder i porteføljen, et produkt der sjansen for å få gevinst er like stor som sjansen for å tape. Men nå meldes det om en økt interesse for nye markeder — også hos småsparerne.

Trege nordmenn.

Aksjefond i nye markeder har vært tilgjengelig for norske kunder siden begynnelsen av 1990-tallet. Likevel er det først de siste to årene forvaltere kan rapportere om en økt interesse for å kjøpe fondene. - I Sverige har det vært mer populært med fond i vekstmarkeder. Svenskene har på mange måter vært lenger fremme enn norske småsparere. De siste fire-fem årene har fond i vekstmarkeder vært det markedet vårt svenske selskap har solgt mest av, sier Eivind Hjelle, senior kunderådgiver i forvaltningsselskapet ABN Amro. Trenden bekreftes av andre fondsforvaltere. - Vi opplever absolutt en økende interesse, og da spesielt opp mot det asiatiske markedet, sier Torkild Varran, investeringsdirektør i DnB NOR Kapitalforvaltning.

- Kina mest lovende.

Investeringsdirektør i Landkreditt Bank, Dagfinn Hopsdal, mener de nye markedene kan anses som de mest lovende. - Å satse på et kinesisk fond er en bevisst strategisk handling. Vi anser dette markedet som det mest lovende de nærmeste ti-tyve årene, sier Hopsdal. Han tror at folk lenge har undervurdert Kina som investeringsarena. - Utenriksminister Gahr Støre har uttalt at Kina har vært en undervurdert satsning. Nå løftes blikket mot Kina og man følger med på hva som skjer der borte, både politisk og når det kommer til investeringer, sier Hopsdal. Skagenfondene har hatt fond i vekstmarkedene siden de lanserte Skagen Kon-Tiki i 2002.- Det er en økende interesse for vårt fond, også fra utenlandske investorer. Jeg tror at mange nå tar ut pengene sine fra amerikanske aksjefond på grunn av lavere vekstforventninger, og søker markeder der det forventes vekst, sier Harald Espedal, administrerende direktør i Skagenfondene.

Har fått med seg.

Lasse Ruud er administrerende direktør i Verdipapirfondenes Forening. Han er ikke enig i at norske småsparere har vært tregere enn andre til å oppdage trenden. - Norske privatkunder har 92 milliarder kroner i aksjefond, og av dette ligger cirka 14 milliarder i kategorien vekstmarkeder. Det viser at nordmenn har fått med seg dette investeringsalternativet, sier Ruud. Han tror at fremvoksende markeder tidligere har blitt sett på som umodne, men at dette bildet har blitt mer nyansert. Under aksjefallet på sensommeren slapp fondene i de nye markedene lettere unna enn fond plassert i de tradisjonelle markedene. - Bildet på hvor det kan oppstå usikkerhet og kriser er ikke så ensidig som tidligere. Det kan oppstå problemer også i vår del av verden. Bildet er mer nyansert, sier Ruud.

Ikke la seg blende.

Fond innenfor nye markeder har opplevd enorme avkastningstall siste årene. Eksempelvis har børsen i Hong Kong steget med 62 prosent siste året. Petter Bjerksund er professor ved institutt for foretaksøkonomi ved Norges Handelshøyskole. Han tror det er viktig å ikke la seg blende av historisk god avkastning. - Mitt hovedbudskap er at historisk avkastning aldri er noen garanti for fremtidig avkastning. I noen fond har det vært en fantastisk avkastning, og da kan potensialet allerede vært tatt ut. Vær derfor edruelig, sier Bjerksund. - Det er viktig å spre investeringene sine, men ikke gå inn med alt du eier og har. Se også på kostnadsstrukturen, mener professoren.

Les mer om fond og aksjer på Aftenposten Forbruker.

  1. Les også

    Slakter "folkefondene"

  2. Les også

    Elsker norske fond

  3. Les også

    - Ikke lenger kun et krydder

Kinesiske aksjer er underpriset, mener Ajay Dayal i ABN Amro. Foto: JON HAUGE

Klikk for større grafikk.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Slik skal aksjefondene levere det de lover: En nyansatt fra Oljefondet, en unik modell og en egen DNB-plan.

  2. ØKONOMI

    Aksjemarkedet var dårlig i fjor. «Smarte» aksjefond gjorde vondt verre for kundene.

  3. ØKONOMI

    Forbrukerrådet utvider gigantsøksmål mot DNB

  4. ØKONOMI

    Kundene betaler for at fondene skal gi dem ekstra avkastning. Men svært mange aksjefond gjør det dårligere enn børsen.

  5. ØKONOMI

    Han sparer i fond. Les hvorfor nordmenn puttet rekordmye penger i fond i fjor.

  6. ØKONOMI

    Statistikken viser bare gode aksjefond. De dårlige er borte.