Helge Ingstad fremme på Hanøytangen
Hengende i de enorme kranene til lekterne Rambiz og Gulliver ankom KNM Helge Ingstad Hanøytangen.
Grunnet godt vær har slepet gått raskere enn først antatt, og følget var fremme på Hanøytangen klokken 09.30 torsdag.
Nå er fregatten ferdig med første etappe, og fregatten skal lenses og plasseres på en lekter.
Slepet startet klokken 20.25 onsdag fra havaristedet nord for Stureterminalen.
– I natt var farten 1,2 knop. Etter ankomst Hanøytangen forventes det at fortøyningen vil ta fire timer, før den nedsenkbare lekteren BOA BARGE 33 vil komme inn under Helge Ingstad, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.
Nå starter arbeidet med å pumpe ut vann av vraket.
Det er alt bygget opp en krybbe på lekteren hvor havaristen skal plasseres.
Dette vil skje mens Helge Ingstad fortsatt stikker 4,8 meter ned i vannet.
Mannskapene har trent på dette arbeidet i flere uker.
Til Haakonsvern søndag
Forsvaret forsikrer at de hele tiden har fokus på sikkerhet. Derfor er både anestesilege og flere paramedics på plass.
Når lekteren med KNM Helge Ingstad tømmer tankene vil fregatten sakte bli hevet opp av vannet.
Så vil vraket bli sveiset fast til krybben før ferden fortsetter videre til marinens hovedbase Haakonsvern utenfor Bergen. Det er forventet at fregatten kommer hit søndag.
– BOA og Forsvarsmateriell besluttet onsdag å endre stedet for heving av fregatten KNM Helge Ingstad. Årsaken er at det ventes store dønninger på havaristedet, noe som gjør opprinnelig hevingsplan for risikabel, opplyser Forsvaret.
Sleping kan ta et døgn
I utgangspunktet skulle fregatten dreneres og heves på havaristedet i Hjeltefjorden, før transport til Haakonsvern.
Den havarerte fregatten flyttes nå til Hanøytangen på vestsiden av Askøy, cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet.
Ifølge Forsvaret er det der ventet roligere vær og mindre bølger.
– Slepet til Hanøytangen vil foregå svært sakte. Miljøtiltak vil bli iverksatt, og alle interessenter er informert om alternativ hevingsplan, opplyses det.
Onsdag var mesteparten av fregatten synlig over vannflaten, for første gang siden havariet 8. november.
NATO: Norge må skaffe seg et troverdig forsvar
Filmer om bord
Natt til onsdag festet dykkerne de fire siste løftekjettingene til fregatten, og på morgenen gikk personell fra Marinen om bord for å starte jobben med å pumpe vann ut av fartøyet.
Onsdag formiddag arbeidet personellet både på dekk og inne i fregatten, blant annet for å åpne dører og skott inne i fartøyet for å få pumpet ut nok vann. Personellet er utstyrt med kameraer som skal dokumentere hvordan det ser ut om bord. Materialet skal deretter overleveres politiet og Havarikommisjonen.
Selve hevingsoperasjonen startet i 2-tiden natt til tirsdag, og seks timer senere kunne store deler av fartøyets dekk ses over vannflaten. Ytterligere seks timer senere lå fregatten stabil og rett i vannet.
Havarikommisjonen vurderer å rekonstruere fregattulykken
Hele hevingsoperasjonen er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer fordelt på to skift er involvert.