Smart med kort

Det siste lure knep i matematikkundervisningen er å spille med kort. Plutselig kan både brøkregning og prosenter gå som en lek.

Kortspillerne (fra venstre) Eirik Lødemel, Håvard Falk, Nikolai From og Kjetil B. Kristoffersen i 9C ved Engebråten skole vil gjerne ha enda vanskeligere kortspilloppgaver.

Elevene ved Engebråten skole på Grefsen i Oslo har gode kort på hånden, for i ett år har de spilt med matematikk-kortstokken "getSmart". Kortstokkens oppfinner, realfaglærer Skage Hansen, er henrykt over suksessen kortstokken har gitt elevene. Nå er brøk, prosenter, promille og desimaltall blitt hoderegning. For elever som vil ha mer hodebry, har han utviklet en kortstokk hvor elevene spiller ved hjelp av mer avanserte matematikkemner som funksjoner, potens og derivasjon.— Jeg fikk ideen til kortstokken i fjor etter at lærerne på skolen diskuterte ulike former for intelligens og forskjellige måter å lære på mens vi forberedte oss til innføringen av læreplanreformen Kunnskapsløftet. Jeg er ingen ivrig kortspiller selv, men oppdaget at det var muligheter for å forbedre matematikkundervisningen hvis elevene fikk terpet inn elementære matematikkferdigheter gjennom lek.Engebråten skole har i flere år hatt realfag som satsingsområde. Svært mange elever er dyktige tallknusere og hevder seg godt i NM i brøkregning og den nettbaserte lagkonkurransen KappAbel. Flere elever i både 9. og 10. klasse regnet seg gjennom matematikkpensum i både 1. og 2. klasse på videregående nivå.

Vanlig kortlek.

— Det flotte med kortstokken er at både elever som strever med å forstå matematikk, og svært avanserte elever, kan ha glede av den. Selv om vi har laget egne spill, er det mulig å applikere disse kortene til tradisjonelle kortspill som vri-åtter. Spillentusiastene blant elevene bruker matematikkortene til også å spille tradisjonelle kortleker som amerikaner. Skage Hansen har hatt hell med seg i kortspillet "get Smart". Lillebroren, Bendik S. Søvegjarto, som gikk ut av 10. klasse på Engebråten i fjor, designet kortene ved hjelp av ulike PC-applikasjoner. NITO, fagorganisasjonen for norske ingeniører og teknologer, ble så begeistret for spillet at de støttet prosjektet med 70 000 kroner, kjøpte tusen kortstokker og sendte en kortstokk i julegave til alle stortingsrepresentantene. Også leder for osloskolens 12 matematikknettverk, Randi Schøll Heneide, roser "get Smart".

Morsomt.

— Alle skolene i Oslo som er med i nettverkene, har fått et kortspill hver. Nå i vinter er en del matematikklærere i ferd med å lære seg reglene, og vi håper å se kortstokkene i bruk på flere skoler, sier hun. Elevene synes kortstokken er et godt alternativ til klasserommet.- Det er veldig gøy fordi vi trener opp hoderegning og lærer oss å forstå matematikk på en enkel og morsom måte, sier Mari Sandvik og Lindis Norlund. Takket være kortspillet har begge deltatt i matematikkonkurranser.Kjetil B. Kristoffersen, Nikolai From, Håvard Falk og Eirik Lødemel hører til elitelaget i matematikklassen og gleder seg til mer avanserte kortstokker for å utfordre matematikkunnskapene.- Det er fine spill fordi vi trener opp forståelsen av ulike begreper. Kortspillet får tiden til å gå hvis vi kjeder oss.

Lærer Skage Hansen som fant opp kortstokken "getSmart", følger med på spillet mellom Mari Sandvik (t.v.), Lindis Norlund og Håkon Moen.
"getSmart" kommer i fem varianter.