Norge

Flyanalytiker tror på billigbilletter etter SAS-streiken

Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs tror SAS vil tilby billigere billetter for å reparere forholdet til kundene etter streiken som rammet hundretusener passasjerer.

Flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs tror SAS vil senke prisene, og at Norwegian vil følge etter. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix

  • NTB

– Det SAS sannsynligvis kommer til å gjøre når streiken er over er å forsøke å blidgjøre markedet, både i form av billige billetter og gode tilbud til Eurobonus-kundene sine, sier Elnæs i WinAir til Dine Penger.

En time før midnatt torsdag kveld kunne endelig SAS-sjef Rickard Gustavsen fortelle at streiken var over og at de har fått på plass en ny avtale som skal sikre driften.

Over 400.000 passasjerer har den siste uken blitt rammet av streiken. Også fredag er så langt 61 avganger innstilt fra Norges flyplasser.

  • Les også: 61 avganger innstilt fredag

– Tror Norwegian vil matche SAS

– Én måte å vise at de ønsker å gi noe tilbake, er å komme med noen tilbud, det tipper jeg de har i planleggingsboken sin. Og da vil Norwegian matche det, så det kan bli mange billige billetter, sier flyanalytikeren.

Professor og ekspert på luftfartsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole er imidlertid usikker om SAS har råd til billigsalg etter den kostbare streiken.

– SAS lever godt på sine lojale kunder. I det bildet vil slike kampanjer handle om å få disse tilbake og å fylle fly, sier han.

Les mer om

  1. Fly
  2. Streik

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Rammet av flystreiken? Dette har du krav på.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Trumps innreiseforbud får Norwegian til å stupe på børs

  3. NORGE
    Publisert:

    Norwegian med ekstraavganger under SAS-streiken

  4. NORGE
    Publisert:

    Så lenge tror flyekspertene at SAS-streiken vil vare

  5. NORGE
    Publisert:

    Over 100.000 passasjerer vil bli rammet av SAS-kanselleringer mandag og tirsdag

  6. NORGE
    Publisert:

    Professor: SAS har all grunn til å bekymre seg for kundenes lojalitet