Norge

18 Norwegian-avganger kansellert så langt i dag

Norwegian har kansellert 18 flyavganger så langt mandag. I tillegg til to avganger fra Oslo er åtte planlagte flyvinger fra København avlyst. Passasjerer kan ha krav på 4000 kroner i erstatning.

Norwegian har også i år problemer i starten av sommerferien. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • Hanne Mellingsæter
    Journalist

Norwegians egne oversikt over dagens trafikkavvikling forteller at ni ruter, og altså 18 avganger, er innstilt så langt.

De to rutene fra Oslo som er blitt avlyst i dag, skulle ha gått til og fra Krakow i Polen og til og fra København.

Fra selskapets danske base på Kastrup ved København er fire avganger til Aalborg avlyst, i tillegg til avganger til Stockholm, Budapest og Paris.

Med fulle fly vil dagens avlysninger ha rammet 3400 reisende – de fleste til og fra København.

– Årsaken til mandagens avlysninger er den samme som på søndag – vi mangler flymannskap, men vi kommer til å gjøre alt vi kan for å operere etter ruteplanen, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian, til Aftenposten.

Pilotene: - Vi flyr så mye vi kan

Så langt er det Europa-rutene som er rammet, langrutene til USA og Asia går etter planen.

Mandagen ble verre for Norwegian enn søndag, da seks ruteavlysninger rammet tusenvis av passasjerer.

Derfor tyder mye på at Norwegian nok en gang får en dårlig start på sommertrafikken da mangel på flymannskap gjorde at bortimot 20 avganger måtte avlyses. Det rammet tusener av ferieklare familier som sto klar til å starte på årets store ferieutflukt.

Halvor Vatnar, som er leder for pilotene i Norwegians skandinaviske bemanningselskap, sier til Aftenposten at det ikke er noen utenforstående årsak til mannskapsmangelen. I fjor var det forhandlinger om ny kollektivavtale for de norske pilotene som gjorde at mange vegret seg mot å jobbe overtid - eller selge fritimer - slik pilotene omtaler denne løsningen.

– Våre medlemmer flyr så mye de bare klarer, sier han og vil ikke kommentere situasjonen i eierselskapet Norwegian Air Shuttle ytterligere. De norske pilotene er i dag ansatt i bemanningsselskapet Pilot Services Norway (PSN), som Norwegian kjøper tjenester av.

Etter det Aftenposten kjenner til, skal det i disse dager pågå forhandlinger om ny kollektivavtale for de spanske pilotene, men hos Norwegian er man klar på at dette ikke forklarer de akutte problemene nå.

– Det har vi ingen holdepunkter for å mene noe om. Det har vært kanselleringer i ulike land, også noen fra Spania, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson, som beklager de problemene selskapet påfører nye tusener av reisende.

Jobber med å hente inn folk

– Hva er da årsaken til mannskapsmangelen – hvorfor har dere ikke tatt inn folk nok til å dekke avgangene, som jo er satt opp for flere måneder siden?

– Det er først og fremst mangel på piloter som er grunnen til disse kanselleringene. Vi har forsøkt så godt vi kan å bemanne opp, men vi er også ekstra sårbare når det er høysesong og det oppstår uregelmessigheter. Samtidig har forsinkelsen av den nye flytypen Boeing 737 MAX resultert i ytterligere utfordringer.

– Hvordan skal reisende de nærmeste dagene forholde seg når det er skapt så stor usikkerhet om selskapets evne til å avvikle planlagt trafikk?

Vi jobber nå med å få inn ekstra piloter og har gitt tilbud til alle piloter som er beredt på å stille opp, en betydelig kompensasjon for å avhjelpe situasjonen. Vi gjør det vi kan for at å operere i henhold til ruteplanen gjennom sommeren.

– Men for dem som rammes, hvilke krisetiltak er iverksatt?

Vi har opprettet en hotline for passasjerer på enkelte flyvninger så vi kan hjelpe dem på best mulig måte. Vi kjøper også flybilletter hos andre flyselskap der det er mulig, i tillegg til at vi gir passasjerer muligheten til å arrangere alternativ transport selv innenfor rimelighetens grenser. Berørte passasjerer oppfordres til å ta vare på kvitteringer slik at de får kompensasjon for sine utlegg, sier Mannion-Gibson.

  • 2016: Familien skulle til Split lørdag morgen. Norwegian varslet samme natt med SMS.

Foto: Gorm Kallestad/ NTB scanpix

Norwegian: – Har forsøkt å planlegge så godt vi kan

Charlotte Jacobsson på Norwegians informasjonsavdeling sa til Aftenposten tidligere mandag at det «alltid kan oppstå uregelmessigheter». Hun sier videre at det kan være mange årsaker til dette.

– Vi tåler at crew kan være syke, har stand by-crew og forsøker å planlegge så godt som mulig, men noen ganger er det dessverre ikke nok. I noen tilfeller kan det oppstå mangel på crew og man er særlig utsatt når man har flest avganger, som nå i sommerperioden.

– Betyr det at dere har liten bemanningsmargin?

– Vi forsøker alltid å bemanne så godt vi kan, men ettersom det er høysesong så kan man være ekstra sårbar om det oppstår uregelmessigheter, svarer Jacobsson.

– I fjor sa dere at årsaken til de mange kanselleringene var at selskapet «ikke har truffet med planleggingen» av den første ferieutfarthelgen. Er det samme problem i år?

– Vi har forsøkt å planlegge så godt vi kan, men det kan dessverre alltid oppstå uregelmessigheter.

– Men har dere planlagt godt nok?

– Ja, det håper jeg at vi har gjort, men som jeg sa tidligere så kan det dessverre oppstå mangel på crew og tekniske feil.

Passasjerer kan ha krav på nær 4000 kr i erstatning

Hos Forbrukerrådet sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos at folk som blir rammet av de mange Norwegian-kanselleringene kan ha krav på erstatning hvis det viser seg at flyselskapet er ansvarlig for situasjonen. Siden Norwegian innrømmer at det er mangel på piloter som er årsaken til de fleste avlysningene, er det også klart at det er en forklaring som gir kundene full rett på erstatning.

En flytur innenfor EU/EØS vil normalt utløse en erstatning på 400 euro. Det tilsvarer 3780 norske kroner.

– Det vil være mest hensiktsmessig å kreve erstatning for dem som blir rammet. Det er verdt å merke seg at de som godtar å få billettpengene tilbake fordi de ikke får reist, også frasier seg retten til senere å kreve erstatning, sier Skaug Halsos.

Hos SAS går trafikken som normalt. – Vi har oppbemannet foran sommeren som vi av lang erfaring vet er en veldig hektisk tid, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Flytrøbbel? Her er Forbrukerrådet sine tips.


  1. Les også

    Bjørn Kjos vokser raskt, men en billig-konkurrent fra Øst-Europa truer

  2. Les også

    Flere hundre nordmenn rammet av Norwegian-kanselleringer

  3. Les også

    Nå kan Oslo Lufthavn ta imot 7 millioner flere reisende

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Forbrukerombudet
  3. Fly

Relevante artikler

  1. REISE
    Publisert:

    Norwegian-kunder i villrede: Rekker vi reisen vår i sommer?

  2. NORGE
    Publisert:

    48 korpsmusikanter skulle til Berlin med Norwegian, men flyet ble kansellert: – Nå vil vi bare hjem

  3. NORGE
    Publisert:

    Flere hundre nordmenn rammet av Norwegian-kanselleringer

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Tredobling av flyklager, frykter strøm av nye Norwegian-saker

  5. NORGE
    Publisert:

    Norwegian med ekstraavganger under SAS-streiken

  6. NORGE
    Publisert:

    En rekke Norwegian-flyvninger kansellert – oppgir pilotmangel som årsak