Norge

Redersønn vil bygge skip til 2,4 mrd.

Faren bygget Norges største cruiseselskap. Broren bygget verdens første cruiseskip med leiligheter. Etter flere strandede forsøk håper redersønnen Per Kloster at det er hans tur til å oppleve suksess.

Redersønnen Per Kloster drømmer om å realisere luksusskipet med 12 leiligheter og 270 suiter. Foto: JON HAUGE

  • Grete De Lange Jon Hauge (foto)

Per Kloster (52) er sønn av den legendariske og visjonære cruisereder Knut Utstein Kloster (82), mannen som bygget opp verdens første virkelige cruiserederi, Kloster Cruise. Hans bror Knut Kloster jr. bygget «The World», verdens første skip med leiligheter til sjøs.

— Vi er en tett familie som har det utrolig hyggelig og morsomt enten vi sitter rundt middagsbordet eller går turer. Vi snakker mye om cruise, sier Per Kloster.

I flere år har han prøvd å skape cruiseskip i luksusklassen uten å komme i havn. Han sier selv at han aldri har følt noe forventningspress fra familien. Nå gjør Kloster et nytt forsøk.

Skip til 2,4 milliarder

Per Klosters selskap, Kloster & Partners, har ansvar for finansiering og bygging av luksusskipet « Q One» med en prislapp på vel 300 millioner euro, eller rundt 2,4 milliarder kroner. 12 leiligheter er til salgs. 270 suiter skal selges i cruisemarkedet som eksempelvis en og to ukers cruise. Prislapp er 800 euro (6400 kroner) døgnet.

- Du har tidligere arbeidet med to cruiseprosjekter i milliardklassen. Drømmer du om å drive med cruiseskip?

— Jeg vil ikke nødvendigvis bli reder, men jeg elsker å drive båter og jeg elsker sjøen. Det er min store interesse i livet.

På det private plan er båtstørrelsen beskjeden. Han eier en Nimbus 35, en svenskprodusert motorbåt på 35 fot. Når han er om bord, er han lykkelig.

- Er du også lykkelig hvis ditt nye milliardprosjekt «Q One»kommer i havn?

— Selvfølgelig, men vi må bruke den tid vi trenger. Vi har ingen frist for når dette skal materialisere seg. Vi må ikke forhaste oss, men sørge for at alt blir gjort på en skikkelig måte.

Finansieringen går absolutt i riktig retning, ifølge Kloster. Det er samtaler med bankene sammen med verdens største conciergeselskap «Quintessentially» i London. Også når det gjelder egenkapital arbeider vi med flere alternativer med potensielle investorer. «Quintessentially» med 56 kontorer over hele verden og over 100.000 medlemmer skal selge de 12 leilighetene.

- Hvor mange er solgt?

— 25 er på shortlist som interessenter.

- Har dere solgt noe?

— Det vil jeg ikke kommentere. Ting tar tid, sier Kloster som understreker at det foreligger tilbud fra to verft om å bygge skipet, STX i Finland og Lloyd Verft i Bremerhaven.

- Tror du dette gigantprosjektet blir noe av?

— Slik det ser ut nå, ser det veldig positivt ut. Vi har konkrete interessenter for kjøp av leiligheter. Vi har tilbud fra verft og daglig forespørsel om kjøp av leiligheter. Men det tar lengre tid enn vi trodde.

Matros og kafeeier

- Så du har aldri følt et forventningspress fordi resten av familien har vært så sterkt involvert i cruise?

— Nei, jeg er rett og slett interessert i båter. Men jeg er inspirert av min far. Han har utrettet fantastiske ting. Han er en av cruiseindustriens største gründere. Far er så visjonær og tenker litt annerledes. Jeg har nok mye av det, sier Per Kloster entusiastisk.

Han begynte på «bunn» som dekksgutt, jungmann og lett matros på Klosterskipene «Starward» og «Skyward».

- Jeg elsket det, gjentar den båtgale Kloster der vi sitter på Tjuvholmen med utsikt over sjø og båthavn og ser frem til våren.

Men han har også gått på land. Kloster startet «Sjakk Matt Cafe» i sentrum av Oslo etter økonomistudiene i USA i 1983. Sjakk Matt fikk være åpent 23 timer i døgnet. Døgnets siste time brukte Kloster til å vaske cafeen.

Overdådig luksus både inne og i de private teltene ved bassengkanten og en egen «havn» til en liten motorbåt (t.v.) Foto: JON HAUGE

Det luksuriøse cruiseskipet har blant annet 12 leiligheter og 270 suiter. Foto: FOTO:JON HAUGE

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Skipsreder Knut Utstein Kloster er død

  2. ØKONOMI

    Dette cruiseskipet skal kunne dra til Nordpolen. Oppstår det et uhell, vil det være overlatt til seg selv i flere døgn.

  3. A-MAGASINET

    Dette møtte turistene for 130 år siden - og i dag. Se de unike bildene!

  4. A-MAGASINET

    Rolf «Appelsinen» Jacobsen har levd et liv med torpedoer, konkurser og søksmål. Dette er historien om storsvindlerens liv.

  5. NORGE

    Minoritet i minoritet

  6. NORGE

    - Ordet drap husker jeg veldig godt