Norge

Med sans for de nære ting

«Epleblomster i atelieret», 2014. Av Halvard Haugerud (født 1957).

haugerud.jpg GALLER HAAKEN

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Billedkunstneren Halvar Haugerud er ikke den som roper høyest. Han er en lavmælt billedkunstner som er tro mot det figurative og klassiske formspråket. Han tror på maleriet som medium, og han synes den intellektualiserte konseptkunsten trenger utfordring. Han mener også å se et stemningsskifte: «Nå er det igjen lov til å si at noe er autentisk», sier han. Han mener det at maleriet har noe humant ved seg, er medvirkende til at det overlever generasjon etter generasjon.

EPOKEN

Haugerud startet på Einar Granums Kunstskole og Vestlandets Kunstakademi i Bergen og kom så inn på Statens Kunstakademi i Oslo. Han var ferdigutdannet i 1986 og har siden levd som billedkunstner på heltid med jevnlige utstillinger. Han bor i kunstnerkolonien på Ekely sammen med kunstnerektefellen Hilde Svalheim og har i tillegg atelier på Grünerløkka og i Eidsberg i Østfold.

HISTORIEN BAK BILDET

Han er opptatt av de nære ting, og han konsentrerer seg om små formater. Han viser sin glede over tingene og stedene han kjenner og skaper fredsommelige motiver som gir en god energi. Haugeruds mantra er at «livet består av øyeblikk», og med maleriet tar han vare på øyeblikkene. Han vil gjerne låse tiden og er opptatt av hvordan omgivelsene påvirker oss. Epleblomster i atelieret er typisk for utstillingen han nå viser i Galleri Haaken. Maleriet måler kun 23x21 cm, og det er så man nesten kan ta på blomstene, bladene og vannglasset. Enkelt og estetisk. Utstillingen på Tjuvholmen står frem til 18. oktober.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Hverdagslig utsikt til Spansketrappen (Anders Castus Svarstad)

Det sårbare barnet (Arne Bendik Sjur)

Høsten er her (Vibeke Slyngstad)

Min metode er å elske arbeidet (Paul Cézanne)

Akkurat den sensommeren (Dag Alveng)

Et selvportrett (Ludvig Eikaas)

Med verden i veven (Hannah Ryggen)

I venteværelset (Theodor Kittelsen)

Tid for syrin (Olaf Isaachsen)

Farger, fantasi og frihet (Asger Jorn)

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom — fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ukens kunst: Blanke ark og nye motiver

  2. KULTUR

    Fem utstillinger du bør få med deg denne våren

  3. KULTUR

    Kunståret 2017: Tid for å oppdage den ukjente Munch

  4. NORGE

    Kunstner Frans Widerberg er død

  5. KULTUR

    Dette er utstillingene du bør se i 2019

  6. KULTUR

    Munchmuseet skal samarbeide med Sparebankstiftelsen, får dette verket i gave