Norge

Her er byrådets grønne Oslo-plan

Med det de selv kaller tidenes grønneste Oslo-budsjett, vil det borgerlige byrådet sjarmere MDG. Og byrådslederen lover: - Vi har mer på lager.

Miljøbyråd Guri Melby (V), byrådssekretær Oddbjørg Minos (KrF), finansbyråd Eirik Lae Solberg (H) og byrådsleder Stian Berger Røsland (H) er fornøyd med det som antagelig er deres siste budsjettforslag for denne gangen.
  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

Samtidig som Ap og Raymond Johansen er i samtaler med MDG og SV, legger det borgerlige byrådet frem sitt budsjettforslag for neste år.

— Nå er det opp til dem å komme til enighet, og vi avventer situasjonen. Men kommer noen til oss, skal vi både snakke og forhandle. Vi har mer på lager, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) mens han presenterer hovedlinjene i byrådets budsjettforslag for 2016.

Totalen legges frem for bystyret onsdag klokken 12.00, og byrådet selv mener de leverer en miljøpolitisk godtepose.

Spørsmålet er om det kan lokke MDG, som i slutten av uken etter planen skal annonsere om de vil forhandle med Ap eller Høyre.

  • Her kan du lese om seks av konflikteneAp, MDG, SV og Rødt må løse.

Skryter av grønne ambisjoner

Høyre-toppen Røsland og miljøbyråd Guri Melby (V) mener forslaget for neste år innebærer et stort miljøvennlig løft for hovedstaden.

De kjenner seg trygge på at dette er miljøpolitikk Ap får vansker med å overgå.

— Dette er det mest ambisiøse klima- og miljøbudsjettet jeg har vært med på å legge frem, sier Røsland.

Melby sier neste års budsjett er en videreføring av langvarig god miljøpolitikk i hovedstaden.

— Vi har vært på rett kurs lenge, bedyrer Venstre-byråden.

De peker blant annet på disse satsingene:

  • 1,1 milliarder kroner over fire år for å ferdigstille sykkelveier og gjøre det enklere å sykle til sentrum.
  • 166 millioner kroner for å sikre åpningen av nye Lørenbanen våren 2016.
  • 105 millioner kroner til renhold av parker og byrom.
  • 40 millioner til trafikksikkerhetstiltak på skolevei.
  • 39 millioner til etablering av en egen klima-etat kommunen.
  • 12 millioner til helårsdrift og vedlikehold for sykkelvei.
  • 1 millioner til urbant landbruk.
  • Det skal etableres 200 nye ladestasjoner for elbil i 2016.

- Et taktskifte

Andelen i Oslo som velger bilen til reiser, har falt med 7 prosentpoeng siden 2005. I 2016 oppgraderes og bygges det ut totalt 14 km sykkelvei.

Der tidligere sykkelløfter ikke har blitt oppfylt, mener byrådene nå at planarbeidet har kommet så langt at prosjektene kan settes ut i live.

Med åpningen av Lørensvingen og ny T-banestasjon i april neste år, er målet å øke antallet kollektivreiser med fem prosent totalt.

Dette innebærer et taktskifte, mener byrådspartnerne. Så spørs det hva MDG synes.

Ap frir til MDG:

Les også

Raymond Johansen må sjarmere grasrota

Sier det ikke er et frieri

Miljøpartiets bystyrerepresentant Harald A. Nissen sier til Aftenposten at forslagene fra byrådet beveger Oslo i en grønnere retning, og at det er positivt.

Han vil likevel ikke si noe om hvorvidt dette kan friste partiet mot Høyre.

— De Grønne har gått til valg på å gjøre Oslo til en nullutslippsby. Oslo-budsjettet blir selvsagt en sentral del av eventuelle forhandlinger, men vi kommer til å fremme våre krav og prioriteringer overfor de andre partiene, og ikke drive forhandlinger gjennom media, sier Nissen.

Røsland på sin side avviser at budsjettforslaget er laget som et frieri til De Grønne.

— Vi laget ferdig budsjettet før valget, og det gikk i trykken morgenen etter valget, så dette er ikke skapt med det målet for øyet. Enhver som ønsker å forbedre miljøpolitikken gjør klokt i å se på hva vi har gjort, hva vi gjør og hva vi vil videre, sier Røsland.

- Vi har høyere ambisjoner

Finanspolitisk talskvinne i bystyret, Rina Mariann Hansen (Ap) er ikke imponert over Røsland & Cos grønne priofil.

— Etter 18 år med Høyrebyråd er Oslo fremdeles ingen sykkelby. I fjor sto 124 millioner kroner ubrukt av sykkelbudsjettet, og byrådet greide kun å bygge 2,1 km sykkelvei. Byrådet har heller ikke levert på ladestasjoner til elbil de da de skulle etablere. Det viser at det ikke har stått på pengene, men manglende politisk vilje og gjennomføringsevne, sier hun.

— I over 10 år har Aps forslag om å starte arbeidet med ny T-banetunnel i sentrum blitt nedstemt av Høyre, Venstre, FrP og KrF. Det står ikke til troende når byrådet nå foreslår alt dette noen dager før deres valgperiode er over. Vi politikere må måles på det som leveres, og ikke det som loves. Arbeiderpartiet har høyere ambisjoner på vegne av alle som reiser med sykkel og kollektiv i Oslo. Et byrådsskifte gir et reelt miljøskifte i hovedstaden, legger Hansen til.

Les også

  1. Byrådet har lovet bort milliarder på forhånd

  2. Slik reiser vi på jobb i dag - og slik ønsker vi å reise i fremtiden

  3. Ap-toppen må sjarmere De Grønnes grasrot i Oslo

  4. Det er synd å påstå at De Grønne er et «ettsaksparti» | Rasmus Hansson