Norge

Julestri i Flåklypa

Solan Gundersen, Ludvig og Reodor Felgen bor for tiden i en lagerbygning i Østfold. Ut kommer de ikke før det er skutt 48 000 bilder av dem.

Animatør Todor Iliev skal få liv og fart i Solan Gundersen på aketur. Men før animatørene går i gang har regissør Rasmus A. Sivertsen bestemt og beskrevet hver scene - hva som skal skje, hvor hver enkelt figur skal stå, bevege seg fra og til og hva de skal formidle.
  • Vibeke Borgersen
Solan, Ludvig og Reodor Felgen. Animatør Todor Iliev i bakgrunnen.
afp000437579.jpg
Animatør Todor Iliev skal få liv og fart i Solan Gundersen på aketur. Men før animatørene går i gang har regissør Rasmus A. Sivertsen bestemt og beskrevet hver scene - hva som skal skje, hvor hver enkelt figur skal stå, bevege seg fra og til og hva de skal formidle.
Julerekvisitter lages.
Flåklypa sentrum.
Sjefsanimatør Jens Jonathan Gulliksen tar opp en scene fra et kveldsmørkt Flåklypa. Han skal ha en statist til å rusle noen skritt - det tar ham nesten hele dagen. Å få dukker til å bevege seg er et voldsomt tålmodighetsarbeide.
Felleskjøp og postkontor i mykt desemberlys. Ved å henge et stort seil i taket har fotografene klart å få frem det helt rette lyset.
Filmen redigeres.
Det er lett å se at Ludvig føler seg utrygg der han kommer i full fart på rakettkjelken. Materialet i dukkene gjør at man enkelt kan forandre ansiktsuttrykkene deres. For å få til en forskrekket Ludvig er det bare å løfte litt forsiktig på huden rundt øynene hans. Øyeeplene kan reguleres og munnen formes etter om figuren er glad, sint eller trist.
Liliane Swirska har ansvaret for å holde dukkene i stand og gi dem riktig uttrykk og påkledning til de ulike scenene. Her får Reodor Felgen bittesmå snøfnugg på hatten.
Solan Gundersen er ikke stor, men han er kostbar! Han er designet i Norge, men bygd og støpt i Nederland. Inni har han et intrikat skjelett med kuler i alle ledd. Det gjør at han kan bevege hvert minste ledd fra stortåa og opp.
Deler til de ulike dukkene.

Langt inne i hjertet av Østfold ligger en stor lagerbygning. Her har de kjente Kjell Aukrust-figurene Solan Gundersen, Ludvig og Reodor Felgen fått midlertidig innkvartering som stjerner i den kommende langfilmen Solan og Ludvig-Jul i Flåklypa.

En film som handler om jul og snø og smarte oppfinnelser, og som vi — publikum - kan glede oss til å komme i julestemning av om nøyaktig et år.

Bak filmen står blant andre regissør Rasmus Sivertsen og produsent Cornelia Boysen. De har valgt å lage en dukkefilm på gamlemåten, og bruker såkalt «stop motion»-teknikk. Og det tar tid. For å være nøyaktig, gir én dags arbeid bare 24 sekunder med film.

- Hvorfor gjør dere ikke heller en enklere og raskere computeranimasjon?

- Det har noe med at teknologien har sine begrensninger når det gjelder detaljrikdom. Når vi gjør det med stop motion føles det mer jordnært og ekte. Mer autentisk. Jeg synes vi får frem sjarmen og varmen i Aukrusts univers på en bedre måte, sier Sivertsen.

- Vi ser at flere nå går tilbake til den teknikken, etter at alle en lang periode hoppet på dataanimasjon-bølgen. Og det er spennende å trekke frem dukkefilm igjen - å velge seg dette uttrykket, mener Cornelia Boysen.

På millimeteren

Inne i lagerbygningen, som er 750 kvadratmeter stor, har de bygget opp hele produksjonen. Vi får bli med inn, bare vi lover å gå forsiktig. Ikke røre noe, ikke velte, dytte eller snuble så noe forskyves. Her er det millimeterpresisjon på alt fra lyssetting til hvor kablene er lagt, kameraene satt og dukkene plassert.

Om én av dem går i stykker finnes heldigvis Liliane Swirska. En nærmest magisk dukkedoktor som kan bøte på det meste om nødvendig. Hvis Reodor Felgen skal ha snøfnugg på luen i en scene, er det også hun som sørger for det og er det behov for at noen trenger nye øyenlokk, øyenbryn eller en annen hånd enn den de er utstyrt med, så har hun en hel skuffeseksjon fylt av ekstrautstyr å forsyne seg fra.

Om vi vil hilse på Ludvig? spør Rasmus Sivertsen. Og det vil vel alle som får lov. Mellom opptakene ligger han trygt innpakket og plassert i en plastboks, og er så søt med de myke piggene og store øynene sine at hvem som helst må bli forelsket.

Ludvig er ikke av de modigste, men havner likevel stadig i utsatte situasjoner. Bak et svart forheng litt lenger inn i lokalet sitter han livredd på en rakettkjelke og prøver å unnslippe en kjempesnøball som ruller faretruende fort etter ham.

I Flåklypa by

Det viser seg at Ludvig-dukken finnes i fire utgaver, slik at han kan være fire steder på en gang. Derfor treffer vi ham også da vi litt senere står foran tunet til Reodor Felgen. Her er det Solan som sitter på en kjelke og insisterer på å prøvekjøre den selv om bakken er bar og akeforholdene elendige. Å få ham i fart ned bakken er en tålmodighetsprøve. For hver lille bevegelse må animatørene dytte, knipse, dytte, knipse, dytte, knipse og enda mer dytte og knipse helt til hver minste bit er fotografert og kan settes sammen til en uavbrutt bevegelse.

- Vi har bygget opp åtte ulike sett eller locations. Slik kan animatørene jobbe parallelt med de ulike scenene, forteller Sivertsen. Han trekker til side enda et forheng, og plutselig står vi midt i Flåklypa by. Det er her filmens skurk, redaktør Frimand Pløsen holder til. Det eneste han skriver om, er været. Stadig lover han snø, men den kommer aldri. Nå holder avisen på å gå konkurs. Noe må gjøres. Hva med å stjele Reodor Felgens nyeste oppfinnelse — en snømaskin?

Avishuset der redaktøren sitter og pønsker på sine onde hensikter, er som de andre husene i Flåklypa, skakke og bærer preg av tidens tann. Det er ikke tilfeldig.

- Husene skal se ut som de har vært der i 100 år. Man kan se hvordan vind og vær har påvirket dem, sier Cornelia Boysen. Og bekrefter inntrykket man får av at det er mye mer skakt, skrått og ujevnt her enn det var i den forrige store Aukrust-filmen, Ivo Caprinos Flåklypa Grand Prix.

Forbud mot Grand Prix

Etter at filmteamet la ut en trailer av Jul i Flåklypa p å You Tube, er det kommet innvendinger mot at Solan, Ludvig og Reodor Felgen ikke er like Caprinos Flåklypa-figurer. Og det stemmer. Den nye filmen står på egne ben, og alle dukkene og hele miljøet er nytegnet av Are Ausnes.

- Vi gir en tredje tolkning av Kjell Aukrusts univers, sier Boysen og opplyser at de har lagt vekt på å følge Aukrusts egne tegninger, men ikke se på hvordan Caprino gjorde det.

Og for ikke å bli påvirket i noen del av prosessen har hele filmteamet fått forbud mot gjensyn av Flåklypa Grand Prix så lenge produksjonen varer.

Mange med på laget

Det hviler et mykt desemberlys over Flåklypa. I huset til Reodor Felgen, Solan og Ludvig er juletreet pyntet og huskelappen med alt som må gjøres før jul står skrevet i kritt på tavlen. Alle detaljer er nøye planlagt. Som regissør har Rasmus Sivertsen instruert animatørene om hver enkelt scene. Her skal Ludvig gjemme seg bak en steinmur, Solan bevege seg derfra til dit, mens Reodor Felgen kommer gående ut fra huset der oppe. For å få alt riktig og gjøre det kompliserte litt enklere, har Sivertsen først gjort en tegnefilm av alle scenene der også stemmene er lagt på, slik at animatørene lettere kan leve seg inn i de ulike figurenes sinnsstemninger. Det må de for å få liv i dukkene. De må forstå hvordan de tenker og føler for å få til et troverdig uttrykk i alt fra mimikk til armbevegelser.

Noen ganger må animatørene filme seg selv for helt å få fatt på hvordan en bevegelse gjøres naturlig, forteller sjefsanimatør Jens Jonathan Gulliksen. Hvordan ser det eksakt ut når fotsålene beveger seg skrittvis fremover for eksempel? Gulliksen er en av fem animatører i teamet - de er en internasjonal gjeng som kommer fra Spania, Bulgaria, Brasil og England.

- Det er litt omreisende sirkus over dem, smiler Cornelia Boysen. - Å lage dukkefilm i dette formatet krever et større apparat enn vi har i Norge.

Etter å ha fått et glimt av hvor møysommelig de arbeider må vi tro dette er noen av de mest tålmodige innen filmteamet. Selv om filmen først skal være premièreklar om ett år, er det ingen her som føler de har god tid.

Men vi kommer i havn, forsikrer Rasmus Sivertsen.

Fint å vite. Om vi ikke får hvit jul i år, kan vi i alle fall være trygge på at Reodor Felgen sørger for snø til neste jul.

Les også

  1. Kort ned ventetiden

  2. Leserne har talt - Flåklypa Grand Prix er Norges store klassiker

  3. Solan søker filmlokale