Norge

Nye kampfly kommer ett år tidligere

Fire F-35 skal lande i Norge i 2017, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen fredag formiddag. Men onsdag denne uken varslet Pentagon nye problemer med programvaren, som kan vare til nettopp 2017.
F-35, fra presentasjonen i 2006.
Utviklingen av kampflyene F-35 ligger faktisk noe foran skjema, skriver programdirektør Anders Melheim. Her produseres flyene, hos fabrikanten Lockheed Martin i Fort Worth, Texas.
F-35 på vingene over California i 2010. Men er vingene korte eller lange?

Onsdag varslet en Pentagon-topp problemer med software for F-35 som kan vare til 2017. Uproblematisk, sier Norges forsvarsminister, som lover at fire fly lander på Gardermoen nettopp i 2017.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Fredag formiddag var det en godt fornøyd forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen som kalte inn til pressemøte ved Forsvarets flysamling på Gardermoen.

Hun kunne fortelle at Regjeringen nå ber om fullmakt til å bestille seks nye kampfly av typen F-35, flere simulatorer og vedlikeholdsutstyr, for totalt 13 milliarder kroner.

Skal lande i 2017

Som Aftenposten.no var først ute med å varsle, det første flyet skal lande i Norge i 2017. Det er ett år før Forsvarsdepartementet varslet i fjor vår, da Forsvarets langtidsplan ble lagt frem. Fire fly kommer samtidig.

Det er samtidig ett år senere enn det departementet tidligere har regnet med.

Det er for å innhente godkjennelser for å forhandle videre og utføre bestillinger, av Stortinget, at Forsvarsdepartementet jevnlig må presentere status.

Departementet varsler samtidig "flatere profil" av flykjøpet, altså at flyene leveres over flere år enn det man tidligere har signalisert.

Siste skal lande i 2024

De siste flyene av totalt 52 skal etter planen leveres i 2024. Fire av flyene kommer imidlertid aldri til Norge. De skal brukes til trening av piloter, i USA.

— Dette har vi ventet lenge på. Nå begynner endelig kjøpet avkampflyene som fra 2017 skal begynne å erstatte F-16 etter nesten 40 års tjeneste for Norge. Dette er et ytterligere og svært betydelig skritt i den omfattende moderniseringen av Forsvaret, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Melder om nye problemer

Samtidig dukker det stadig opp mulige skjær i sjøen.

På tomannshånd etter fredagens pressekonferanse konfronterte Aftenposten forsvarsministeren med en uttalelse fra Pentagon - fra onsdag - om at det har meldt seg nye problemer med programvaren i A-utgaven av F-35.

Det er denne modellen det amerikanske luftforsvaret skal ha - og Norge.

Generalløytnant Christopher Bogdan ved F-35 programmet i Pentagon sa atdet er en risiko for at software utviklet av Lockheed Martin for denne F-35 versjonen kan bli forsinket til sent i år 2017.

Bogdansa at arbeid knyttet til software-pakken kalt Block 3F var det størsterisikomomentet for programmet, som har en beregnet verdi av 396 milliarderdollar.

Hanville ha sikrere opplysninger etter at en kritisk gjennomgang av software erfullført denne sommeren.

- Endrer ikke norske planer

2017 er altså samme år som Strøm-Erichsen varsler de fire første F-35 til Norge.

— Vi mottar alle slike meldinger. Men heller ikke denne meldingen fra Pentagon har gitt grunn til å vurdere endring av våre planer, sier Strøm-Erichsen.

Brigader Morten Klever, nestleder for det norske kampflyprogrammet, iler til og sier at testing løpende kan avdekke svakheter. Og at man ikke med sikkerhet kan si når ulik programvare vil være endelig godkjent.

Da Aftenposten påpeker at Bogdan selv åpner for problemer frem til 2017, sier Klever og Strøm-Erichsen at fly kan leveres med en tidligere utgave av programvaren, om det skulle være nødvendig.

Trenger to år med trening

På spørsmål om de første flyene vil være fullt ut operative svarer Strøm-Erichsen ja, men at det likevel vil være en lang periode med trening før de kan settes på oppdrag for NATO.

Fra 2017 til 2024 skal seks F-35, som modellen i bakgrunnen, leveres til Norge.

Først i 2019 skal de være klare for såkalt QRA, funksjonen to F-16 fly i dag har i Bodø, der de står klare 24 timer i døgnet for å rykke ut på oppdrag for NATO.

I tillegg vil det gå flere år før norske F-35 får ombord det norske missilet JSM (Joint Strike Missile), som produseres på Kongsberg.

Det er dette missilet Strøm-Erichsen nå igjen uttaler at det er stor, internasjonal interesse for. Allerede nå er det klart at ammunisjon kalt APEX, som lages av Nammo på Raufoss, skal integreres i F-35. Også andre leverandørere har sikret seg kontrakter for bidrag til F-35, foreløpig til en verdi av to milliarder kroner, ifølge Strøm-Erichsen.

Hvorfor nøler andre land?

Aftenposten spør også hvordan kan det ha seg at flere av de andre landene som er med i prosjektet rundt F-35 er skeptiske, og har satt flykjøp på vent, mens Forsvarsdepartementet i Norge stadig girinntrykk av at alt går på skinner?

Til dette svarer Strøm-Erichsen at Norge, i motsetning til Canada, gjorde et grunnarbeid rundt flykjøpet.

— Norge gjennomførte bl. a. en konkurranse mellom flere leverandører. Canada har hoppet rett inn i prosjektet. Ingen har så langt hoppet av, for flere andre land er det snakk om mindre justeringer. Så er andre lad igjen, som Japan, kommet til som interessert, sier hun.

— Ingenting av dette påvirker Norges situasjon, sier Strøm-Erichsen.

Hun oppyste i går at nesten 60 F-35 fly nå er levert, og at flyet har vært gjennom 6000 testtimer.

- Hva forteller disse testene?

— At flyene tilfredsstiller norske krav. Ikke bare det. De leverer bedre enn de norske kravene.

- De flyr like godt som reklamen opprinnelig beskrev?

— Ja, sier Strøm-Erichsen.

Les også

  1. En varslet flykatastrofe

  2. Om rever og bruktbilhandlere

  3. Norsk supervåpen til de nye jagerflyene er forsinket

  4. Kampflysaken må granskes

  5. Kronprinsparet besøker svartelistet våpengigant