Norge

Derfor gikk det galt igjen

#MÅVITE NSB hadde øvet seg på buss for tog i flere år da Østfoldbanen stengte 28. juli.

En buss hadde bare plass til fem passasjerer. En annen kjørte feil og tok ikke med noen. Mens fortvilte pendlere på Ås i går morgesn fant tak over hodet, forsøkte NSBs hyggelige kundeveileder å kapre taxier. SVEINUNG BERG BENTZRØD

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

I går morges kjørte nye sjåfører seg bort. Eller var forsinket. Og buss for tog-proppen ut av Oslo om ettermiddagen ble stor. Den ventes å bli verre i dagene som kommer.

I tre uker utfører Jernbaneverket planlagte arbeider på Østfoldbanen. Passasjerene fraktes med buss i stedet for tog. Mens Follobanen Oslo-Ski bygges vil dette skje jevnt og trutt.

Generalprøven som ble innledet 28. juli er blitt en liten skandale. Med forsinkede busser og sjåfører som kjører seg bort, om morgenen, og en propp i Bjørvika, når folk skal hjem etter jobb.

Drops

Siden Driftsoperativ sentral, som internt i NSB kalles Drops, nødig uttaler seg til media, er det kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog som må svare.

— Jeg kan bare bekrefte at situasjonen er vanskelig, sier Myhre.

- Hvor svikter det mest?

— Når vi skal ut av Oslo S. I gaten som ligger parallelt med spor 19 er det tak på antall busser. Det taket når vi raskt, med 250 busser i sving. I tillegg har vi utfordringene med trafikkavviklingen i og rundt Oslo S, sier Myhre.

Brems

Dette handler ikke minst om rundkjøringene og trafikklysene i Dronning Eufemias gate, som sørger for full brems når NSBs innleide busser møter rutebusser og personbiler.

Det skjedde flere ganger i går morges, og kommer til å skje enda oftere etter hvert som flere kommer tilbake fra ferie.

- I årevis har jernbanen praktisert omfattende stengninger, med buss for tog. Hvorfor lykkes dere fortsatt ikke?

— Spørsmålet er godt, men det er ikke lett å svare på. Vi har en organisasjon internt som hvert år håndterer dette overfor mange nye busselskaper. Men når sjåfører kjører feil trasé, eller stopper på feil sted, noe vi vet at gjentar seg, er det uansett vårt ansvar. Vi har ikke informert godt nok, sier Myhre.

— Jeg kan bekrefte at vi kommer til å ta et oppgjør internt om hvorfor dette skjer nok en gang, sier han.

- Men i år skulle situasjonen være oversiktlig. Med korte perioder med stenging vestover og en kontrollert stenging for Østfoldbanen?

— Det er ingen tvil om det. Men vi kommer ikke unna den kronglete løsningen rundt Oslo S. Vi er ikke sterke nok til å få bussene gjennom. Og vi har altså ikke gitt god nok informasjon til busselskapene.

- Hva gjør dere for å bedre situasjonen?

— Vi avholder et statusmøte hver dag. Her behandler vi tilbakemeldinger fra kunder, media, og fra våre egne. De fleste av de 250 bussene går som de skal. Ca. 13.000 pendlere fra Østfold kom seg til Oslo også denne mandagsmorgenen. Det er ca. 3000–4000 flere enn i forrige uke. Men vi vet at mange har problemer.

- Veilederne har ikke kommunikasjon med bussjåførene. De kan derfor ikke fortelle dem som venter om når bussen kommer?

— Denne informasjonen skal gå via Drops. Men vi har 250 mobiltelefoner der ute, og stadig stepper nye sjåfører inn for andre. Det er ikke lett å holde oversikt.

- Hva er ditt generelle råd til pendlerne?

— Møt opp på stasjonen etter rutetabellen. Om bussen kommer ti minutter forsinket, er det fordi den bruker lengre tid enn toget. Ved trøbbel erstatter vi kostnadene for kundene.

- Hva med dem som ikke får den servicen de skal?

— Er det plassmangel eller andre utfordringer, så ta kontakt med oss i ettertid. Du får refundert billetter og andre kostnader. Dette er jo tjenester vi i utgangspunktet skal levere uten problemer.

- I mange år fremover må østfoldpendlerne ta buss for tog. Hvilket signal til disse gir dere nå?

— Et dårlig signal, slik situasjonen er i dag. Men vi ønsker oss nye løsninger, ikke minst ut av Oslo, og håper å få realisert disse, sier Håkon Myhre.

sveinung.berg.bentzrod@aftenposten.no

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Samferdsel

Relevante artikler

  1. NORGE

    Buss brukte sperrefelt til forbikjøring

  2. OSLOBY

    Opptrapping av streiken kan stanse lokaltogene på Østfoldbanen

  3. NORGE

    Vi sjekket aktiviteten med helikopter langs den stengte jernbanen. Bane Nor erkjenner at det kunne vært gjort mer.

  4. NORGE

    Samferdselsministeren til Stortinget: Parkerte tog kan tas i bruk, men bør likevel bli stående

  5. OSLOBY

    Norway Cup, ferieslutt og jernbanearbeid. Frykter kaosuke i og rundt Oslo.

  6. NORGE

    NSB kuttet for mange ansatte. Men nå får passasjerene hjelp.