Norge

Nordisk mat vil ta verden med storm

Norske ingredienser, matretter og sunnhetsidealer er på frammarsj hjemme og ute.

Chen Xiaonan, Dong Hao og Andreas Viestad under innspillingen av matprogrammmet "New Scandinavian Cooking" på Frognerseteren. Foto: Frode Hansen / VG

Etter middelhavsretter, sushigalskap og mexicansk trend er verden klar for skandinavisk kjøkken, og TV-en er inngangsporten.

Det begynte med traust, norsk kost i svart-hvitt på Fjernsynskjøkkenet. Det mest eksotiske innslaget var persillekvasten på toppen og litt juks.

– Matprogrammene endret form og innhold i løpet 1990-tallet. Det begynte med TV-kokken Floyd i 1993. Så kom Jamie Oliver og Nigella Lawson med sine konsepter. Matlaging på TV ble mer enn undervisning, det ble opplevelser, gourmet og mote, sier matforsker Annechen Bugge ved SIFO til NTB.

I bølger har utenlandske mattrender sveipet over landet, fra pizzaens inntreden og burgerdominans til asiatisk mat og tapashysteri. Med hyller for kinesisk, thai, indisk, sushi, mexicansk, afrikansk og middelhavsmat har vi nådd et slags metningspunkt.

Go Norway

De siste årene er interessen for norsk mat økt.

– Mat og matlaging har fått høyere status, det betyr mye. Undersøkelser viser at folk er mer opptatt av lokale spesialiteter og norske tradisjonsmat. Samtidig er det vokst fram en opptatthet av at skandinavisk kosthold er sunt. Grovt brød, fisk og rotgrønnsaker er nøkkelelementer. Vi ser også at den skandinaviske maten vinner fram i utlandet, ikke minst på grunn av det naturlige imaget, sier Bugge.

I snart ni år har serien «New Scandinavian Cooking» blitt vist i mer enn 125 land. Ifølge de norske produsentene har seertallet overskredet 250 millioner, og programmet er en stor hit i blant annet USA. Foreløpig har serien bare vært tilgjengelig i Norge for dem som har BBC lifestyle. Men i løpet av året kommer serien på TV 2.

Selvtillit

I tre av årene med «New Scandinavian Cooking» har kokk og matskribent Andreas Viestad flakset foran kamera, med fjell, fjorder og bjørkeskog i bakgrunnen. Entusiastisk har han lagt ut om neslesuppe, røykt fjellørret og biff tartar. Alt skjer på engelsk med sjarmerende norsk aksent.

– Vi kjøpte serien fordi det er et godt matprogram. Det er laget for det amerikanske markedet, men vi har tro på det her, sier kommunikasjonssjef Aleksander Valestrand i TV 2.

– Hvorfor må norsk matlagingsprogram slå an i utlandet før vi trykker det til vårt hjerte?

– Det er tilfeldig for vår del. Men det har kanskje vært litt sånn at selvtilliten rundt mat og egen kultur ikke alltid har vært på topp i Norge. Men seertallene fra utlandet viser at vi har noe å fare med med denne serien, sier Valestrand.

Ny trend

Matforsker Bugge er overbevist om at vi vil se en styrket skandinavisk matkultur på flere arenaer framover.

– Vi har hatt en altfor lav selvfølelse rundt hva vi har å tilby. Men jeg tror vi vil se endringer. Folk flest vil etter hvert ønske et alternativ til pølser, hamburgere og pizzaprodukter, spår hun.

Hun får full støtte fra produsentene bak «New Scandinavian Cooking».

– Det er helt enormt hvor populært dette er blitt. Som følge av serien fikk Andreas Viestad i 2008 sin egen spalte i Washington Post. Nå blir han gjenkjent på gata i land som USA, Oman, Frankrike, Sør-Afrika, Mauritius og Tyskland, sier administrerende direktør Morten Ottesen i Tellus Works:

– Dette er stort og det er bare begynnelsen.

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    – Jeg var så redd at jeg ikke kan fortelle deg hva det smaker

  2. KULTUR
    Publisert:

    Stjernekokk gjør knallsuksess med sildesmørbrød og grøt i hjertet av New York

  3. NORGE
    Publisert:

    Arne Brimi: – En helt spesiell æra i norsk matkultur er over

  4. VERDEN
    Publisert:

    Nå er Norge mestvinnende i Bocuse d'Or

  5. KULTUR
    Publisert:

    – Skandinavisk TV-bransje er tjent med å stå sammen

  6. OSLO
    Publisert:

    Stor kokkemangel i Oslo: – Veldig vanskelig å finne nok kvalifiserte folk til kjøkkenet