Statsråden får ros av utålmodige pendlere

Magnhild Meltveit Kleppa viser vilje, mener pendler-talsmann.

Smilene satt løst da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og jernbanedirektør Elisabeth Enger åpnet nye Nydalen stasjon i forrige uke. Denne uken har det vært mindre å glede seg over.

Torsdag skjedde det igjen:

Samme dag som samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa gjennom Aftenposten ba pendlerne om unnskyldning, ble rundt 250 passasjerer sittende fast i over to timer i Romeriksporten.

Årsaken denne gangen: Teknisk feil ved toget, som ikke fikk strøm.

  • Les også:
    ”På vegne av heile Jernbane-Noreg, beklagar eg all venting, forseinking og frustrasjon de har opplevd i det siste”, skriver statsråden i sitt debattinnlegg i Aftenposten torsdag.

Positive møter

Både talsmann Kårstein Eidem Løvaas for Vestfold-pendlerne og Willy Frantzen i Pendlerforeningen i Follo og Østfold mener denne ukens møter med NSB og departementet har vært positive.

Men: Begge mener det gjenstår å se hva som kommer ut av signalene fra statsråden.

— Dette er hyggelig og bra, men det Kleppa sier er bare ull, det er ikke forpliktende. Det hjelper ikke å bli forstått når du ikke kommer på jobben. Tusenvis av årsverk forsvinner hvert år. Dette er et stort samfunnsproblem som rammer AS Norge kraftig, sier Eidem Løvaas til Aftenposten.no.

Han etterlyser tre ting:

Eidem Løvaas sier at møtet med NSB denne uken var den første gangen han følte at han ble tatt på alvor som misfornøyd NSB-kunde.

Bein i nesen

Willy Frantzen i Pendlerforeningen roser Kleppa for å vise vilje:

- Det pendlerforeningen registrerer, er at ministeren tar pendlerne på alvor. Det viste hun også i går, ved å si til pendlerne at ”nå får du bruke Flytoget ved forsinkelser”. Og det skjer faktisk allerede fra mandag.

— Det bet jeg meg merke i. Det utspillet viser at hun har bein i nesen, sier Frantzen til Aftenposten.no.

Saken fortsetter under bildet.

Ole Kopreitan og rundt 250 andre passasjerer kunne lite gjøre da dette toget ble stående midt inne i Romeriksporten. FOTO: PER ANNAR HOLM

Han synes det er ”helt greit” at hun beklager gjennom et debattinnlegg.

— Men problemet er jo at de bevilgningene som er gitt i kroner og øre, er alt, alt for lite. Og å fortelle folk at vi skal bruke 80 millioner for å få bedre informasjon til kundene? Dette er det ikke alle som forstår. Kan de ikke da bruke de pengene på noe mer nyttig, spør Frantzen.

Leserne diskuterer togkaoset på Aftenposten.no:

- Patetisk og regulært pinlig, mener en NSB-passasjer om Kleppas utspill.

Bli med i debatten, klikk her!