Jernbane-foreningene var krystallklare. Måneden etter fikk Vy en fordel.
Fagforeningene har medlemmer hos både Vy og Flytoget. Likevel har de lobbet for Vy i kampen om å få kjøre tog på Østlandet de neste ti årene.
Det pågår en innbitt duell mellom to togselskaper nå. Denne bataljen inkluderer også to sentrale fagforeninger.
7. desember i fjor er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i Lillestrøm. Eller i «løvens hule», som lederen i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) skriver i sitt eget fagblad få dager senere.
NLF er et LO-forbund som organiserer rundt 1950 lokomotivførere over hele Norge. 1100 av dem jobber i Vy. 130 i Flytoget.
Nygård er i Lillestrøm for å delta på NLFs lederkonferanse. Der er han sammen med flere jernbanetopper fra Vy, Flytoget, Jernbanedirektoratet og ledende tillitsvalgte i NLF. Norsk Jernbaneforbund (NJF) er ikke til stede, det største fagforbundet i jernbanen. Over 2500 av medlemmene jobber i Vy. I Flytoget er tallet kun 117.
Blant temaene som blir diskutert, er den mulige oppsplittingen av togtilbudet på Østlandet.
I dag kontrollerer Vy persontrafikken her. Det vil Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet endre. De vil dele togkjøringen i to pakker. Flytoget og Vy skal få gi tilbud på hver sin del.
Det er LO, NJF og NLF sterkt imot.
Nå kan de få viljen sin.
Les hele saken med abonnement