Norsk likestillingskampanje plukket opp av FN
Får internasjonal oppmerksomhet. Nå utvides kampanjen til flere land.
ENGASJERT: Leder for kampanjen, Marie Louise Sunde Foto: Privat
- Elise Rønnevig AndersenJournalist
– Tanken bak #HunSpanderer er at hun skal invitere ham ut på en drink eller kaffe, og at han skal være med å ta praten om forskjellene som fremdeles finnes, men som er vanskelig å se, sier Marie Louise Sunde.
Hun leder kampanjen som fikk mye oppmerksomhet da den så dagens lys i 2015 under navnet #HunSpanderer. En rekke kjendiser frontet kampanjen, og ifølge initiativtagerne nådde den over én million mennesker via sosiale medier.
Nå har også FN fattet interesse. Neste uke er Sunde invitert til FNs kvinnekonferanse for å snakke om hvordan kampanjen kan spres til andre land.
Hun spanderer middagen – dere tar praten om likestilling
MYE OPPMERKSOMHET: Flere profilerte kjendiser, blant annet Odd-Magnus Williamson, ble brukt i #hunspanderer-kampanjen i 2015. Foto: Kampanjebilde
Flere land henger seg på – Sverige nestemann ut
– #HunSpanderer er nå lansert internasjonalt under navnet #ItsHerTreat. Vi har laget en verktøykasse som gir oppskriften på hvordan andre land kan ta kampanjen videre, og dette skjer allerede nå i Sverige, Finland og Australia, sier Sunde.
Arbeidet med kampanjen er inspirert av FNs HeForShe-lansering.
– FN har stått på siden og fulgt med. De har vært imponert over resultatene våre, og de synes det er gøy at arbeidet er inspirert av deres egen kampanje, sier hun.
– Likestillingsdebatter ender ofte opp med å bli litt ampre
Sunde understreker at kampanjen ikke skal rette en pekende finger mot noen, men heller tas med et smil.
– Likestillingsdebatter ender ofte opp med å bli litt ampre, sier hun.
Kampanjen relanseres på nytt senere i år, med spesielt fokus på ubevisst diskriminering i næringslivet.
Skuespiller Odd-Magnus Williamson er en av flere som har frontet kampanjen. Han synes det er positivt at den får internasjonal oppmerksomhet.
– Både menn og kvinner har et ansvar for å passe på denne balansen, og særlig i øvre sjiktet av næringslivet er det fortsatt en lang vei igjen å gå. Alle har en jobb å gjøre, sier han.
– Jeg håper kampanjen deres er med på å fylle opp et par dråper til i det begeret som heter tålmodighet, et beger som snart bør renne over for godt.
Relevante artikler
Gründere vil kartlegge etnisk mangfold i arbeidslivet
Ny studie: Det kan være ti ganger så lønnsomt å ha kvinner i ledelsen
Kristin Skogen Lund: Menn diskrimineres i arbeidslivet
Salen blir fylt av hvite blomster for #metoo under årets Spellemann
Undersøker flere overgreps-anklager i svenske medier
TV2-sjef lot ansatt fortsette etter påstått sextrakassering