Norge

I tre uker har Vy-ledelsen visst at det ville bli kaos på søndag

Søndag skulle være dagen da Vy skulle vise frem hvor bra togtilbudet i Oslo-regionene skal bli. Det endte med 104 innstilte tog. Årsaken var dårlig planlegging.

Vy skylder på dårlig planlegging og mangel på bemanning etter at søndag endte med 104 innstilte tog.
  • Frode Sætran

Søndag var dagen da Vy skulle vise hvor bra det vil bli styrket rutetilbud på Østlandet. Men det endte med at alle avgangene mellom Oslo S-Mysen-Rakkestad og Stabekk-Ski ble innstilt.

I stedet for et knirkefritt togtilbud, måtte folk sette seg på bussen.

Les også

Planleggingstabbe hos Vy fører til 104 innstilte avganger på Østfoldbanen

Kommunikasjonssjef i Vy, Nina Hauge Schage, forklarte sammenbruddet med at de ikke hadde tilstrekkelig personell til å få jobben unnagjort.

– En planleggingsfeil gjorde at vi dessverre ikke hadde nok personell til å dekke alle avgangene våre søndag 15. desember. Dette beklager vi sterkt til alle som ble berørt, sier Schage.

«Planleggingsfeilen» besto i at selskapet hadde lagt en planlagt turnusendring til samme dag som selskapet skulle gjøre endringer i rutene. Ifølge Schage skjer turnusendringene vanligvis på nyåret.

Visste i tre uker

Samme dag som det britiske selskapet Go-Ahead skulle starte sin virksomhet på Sørlandsbanen, hadde Vy lovet å styrke rutetilbudet på en rekke strekninger på Østlandet.

Nå viser det seg at Vy-ledelsen hadde forutsett trøbbelet allerede tre uker i forveien.

– For tre uker siden ble vi klar over at vi kunne få en utfordring, og har jobbet på spreng med å løse situasjonen. Dessverre måtte vi innstille alle avganger på L22 og L2 søndag, sier kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage i VY.

Hun sier selskapet har en reservekapasitet på rundt 35 prosent for å håndtere uforutsette hendelser. Dette holdt altså ikke.

– I år er første gang ruteendring og turnusendring skjedde samtidig. Vi har ikke vært borti en slik situasjon tidligere, og nå er det viktigste for oss å lære av våre feil for å unngå at dette skjer igjen, sier Schage.

Les også

  1. Jernbanens folk sa det var umulig, men i helgen utvides togtilbudet på Østlandet

  2. Aftenposten mener: For svakt, Dag Mejdell

  3. Vy inngikk «hemmelig» forlik med Vy Communication

  4. Vy vant Bergensbanen – jernbanen som går med overskudd

Les mer om

  1. Vy
  2. Tog
  3. Buss for tog