Norge

- Sannsynligvis fløy de taktisk

  • June Westerveld

Arkivbilde av det Det norske C-130J Hercules flyet "Frigg" over østlandet. Thorbjørn Kjosvold / Forsvaret

  • Været var ikke så dårlig at de ikke kunne gjøre det. Planen var at de skulle benytte anledningen til å fly taktisk dersom været tillot det, sier oberstløytnant Trond Sølna.

Ti minutter etter det aktuelle Hercules-flyet lettet fra Evenes torsdag tok et annet Hercules-fly av. De skulle fly samme rute til Kiruna i Nord-Sverige.

Det er besetningen på dette flyet som har fortalt at de selv valgte å fly taktisk, det kan bety lav flyvning, da de kom inn mot Kiruna.

Årsaken skal være at værforholdene da ble bedre.

— Sannsynligheten er derfor stor for at flyet som dro ut før dem også gjorde det samme, sier oberstløytnant Trond Sølna. Han er sjef for de norske Hercules-flyene og er den mest erfarne Hercules-piloten i Norge.

Fløy lavt

De siste signalene fra den sivile radaren viste at flyet befant seg 2194 meter over bakken, mens den militære viste 2316 meter. Kebnekaise er 2111 meter høyt.

— Hvis du flyr på instrumenter, skal flyet automatisk dras høyere opp enn det vi vet ut fra denne radarinformasjonen, forteller Sølna.

Han mener derfor det er vanskelig å tro noe annet enn at de fløy på visuelle preferanser, såkalt taktisk flyvning.

- I intervju i går sa du at de trolig fløy på instrumenter. Hvorfor sier du det motsatte nå?

— Den informasjonen jeg hadde i går tilsa at de fløy på instrumenter. I dag har jeg fått ny informasjon, sier Sølna.

Været var bra

Han forteller at det heller ikke stemmer, slik det har vært gitt inntrykk av i går, at det var svært dårlige værforhold.

— Været varierte mye. Det var perioder hvor det var godt vær, men det vekslet. Besetningen på flyet som kom bak det forulykkede forteller at været lettet da de nærmet seg Kiruna lenger øst. Dette flyet valgte da å gå over fra å fly på instrument til å fly taktisk, sier Sølna.

Han forteller at det er opp til besetningen på flyet å bestemme om de skal fly taktisk eller på instrumenter. Før en flytur går de alltid igjennom oppdraget med en annen erfaren flyver, ofte skvadronsjefen, som autoriserer oppdraget.

— Regelen for å kunne fly taktisk er at det skal være et visst antall kilometer sikt og avstand til skyer. Og piloten må vite at han kan fly ut av det hvis han for eksempel kommer inn i en dal. Denne type flyvning praktiserer vi ganske ofte, det er slik pilotene øver seg. For eksempel kan man fly inn på siden av et fjell for å dekke seg for en radar som sporer dem, forklarer Sølna.

Planlagt på forhånd

Han forteller at det alltid er planlagt på forhånd om en flytur kan gjøres taktisk, eller om den kun skal flys på instrumenter.

— Det var avtalt på forhånd for denne turen at de skulle benytte anledningen til å fly taktisk hvis været tillot det. Da de tok av, fløy de høyt på instrumentklarering, men senere på turen har de sannsynligvis gått over til å fly visuelt, sier Sølna.

Han understreker at dette er antagelser som de ikke får bekreftet før de får tilgang til "den svarte boksen".

— Men sannsynligheten er stor, siden flyet bak dem valgte det, og siden det var avtalt på forhånd. Det å fly taktisk kan plutselig bli veldig mye vanskeligere enn det var like før, spesielt hvis været veksler mye. Det kan ha vært tilfelle her. Men det blir bare spekulasjoner, sier Sølna.

Ikke tekniske feil

Oberstløytnanten er sikker på at ulykken ikke skyldes teknisk feil på flyet.

— Flyet er nøye sjekket på forhånd, og vi mistenker ikke at det har vært tekniske feil på det. Det er fortsatt vanskelig å forstå hva som har skjedd. Det kan ha vært ytre påvirkninger som kom plutselig. Været var jo vekslende og til tider var det mye vind og turbulens, sier Sølna.

Han sier at det foreløpig ikke blir aktuelt å sette de tre andre Hercules-flyene i Norge på bakken.

— Så lenge vi ikke mistenker tekniske feil så gjør vi ikke det. Men vi håper jo sterkt på å finne den "svarte boksen". Den vil kunne gi svar på alt det som virker umulig å forstå nå, sier Sølna.

  1. Les også

    - Har funnet klær

  2. Les også

    - Det som skjer nå er hjerteskjærende

  3. Les også

    - Det videre arbeidet vil ta lang tid

  4. Les også

    Han fant deler av flyet

  5. Les også

    Disse er savnet

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Statsadvokaten i New York går av etter anklager om fysiske overgrep

  2. NORGE

    Stoltenberg: - Noe av det vi ser er skremmende

  3. NORGE

    – Det var våre verdier som vant

  4. NORGE

    Knut Olav Åmås' favoritter

  5. NORGE

    Anker voldtektsrabatt for "berettiget sexhåp"

  6. NORGE

    Alle miljøorganisasjone skeptiske til biodrivstoff - bortsett fra én