Norge

Coop fjerner voldsspill

  • Emma Tollersrud

- Når om lag 10 millioner mennesker spiller World of Warcraft, og over 20 millioner har spilt det nyeste innslaget i Call of Duty-serien, er det en selvfølge at noen av disse millionene vil begå store eller små forbrytelser, skriver en dataspillentusiast på sin blogg, etter at det ble kjent at butikker nå trekker tilbake populære dataspill. Foto: AP

  • Jeg blir ikke overrasket om andre følger etter, sier kjedens direktør.

Se vår samlesak:

Les også

Alt om tragedien

Diskusjonen rundt dataspill og voldsspredning har allerede rukket å bli ganske opphetet. Blant voldsforskere og informatikere råder en stor uenighet rundt spørsmål om spillene inspirerer til vold.

Allerede søndag ble avdelinger og butikker i Coop Norge varslet om at spill og produkter som ligner på eller skal fungere som våpen skal gjøres utilgjengelige for kunder.

— Andre er mer kompetente enn oss til å peke på ringvirkninger slike spill har. Akkurat nå er det naturlig for oss å fjerne disse. Jeg blir ikke overrasket om andre følger etter, sier direktør Geir Inge Stokke i Coop Norge til Rogalands Avis.

I alt trekkes produkter i 51 såkalte varelinjer tilbake, ifølge Rogalands Avis.

— Bakgrunnen er fredagens grufulle hendelser. Dette er et midlertidig grep vi gjør av hensyn og i respekt til de berørte. Beslutning om å ta ut spillene tok vi umiddelbart da vi skjønte omfanget, sier Stokke, og understreker at de vil tenke seg om to ganger før de eventuelt tar varene inn igjen.

Platekompaniet fjerner

Også Platekompaniet har besluttet å fjerne voldsspill fra sine butikkhyller.

— Vi har gjort våre vurderinger i hver enkelt avdeling, og fjernet diverse spill rundt omkring, bekrefter produktsjef og spillansvarlig i Platekompaniet, André Holt, til NTB. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

Elektronikkjeden Spaceworld har imidlertid ikke fulgt etter de to andre kjedene.

- Egnet øvingsalternativ

Terrorsiktede Anders Behring Breivik nevner i sitt såkalte manifest dataspill som «World of Warcraft» og «Call of Duty - Modern Warfare», der sistnevnte trekkes frem som et egnet øvingsalternativ.

- I løpet av en 12 måneders periode i starten spilte jeg også «World of Warcraft» på deltid, skriver Breivik.

Onlinespillet blir i det såkalte manifestet omtalt av Breivik som noe å skylde på når andre kan legge merke til en manglende sosial kontakt.

I den sammenhengen sparket forfatter Ketil Bjørnstad i gang debatten i Aftenposten denne uken.

— Når en massemorder innrømmer at han har brukt dataspill som trening mot en terroraksjon, bør vi spørre hvor sunn slik underholdning er, skrev Bjørnstad

Les også

Behovet for ondskap

— Problematisk logikk

Spillentusiast og blogger Audun Rodem beklager inndragningen av spillene og tonen i debatten.

— En slik logikk er også problematisk når man tenker over hvor mange som spiller disse spillene, uten å begå kriminelle eller aggressive handlinger. Når om lag 10 millioner mennesker spiller World of Warcraft, og over 20 millioner har spilt det nyeste innslaget i Call of Duty-serien, er det en selvfølge at noen av disse millionene vil begå store eller små forbrytelser, skriver han.

Les også:

  1. Les også

    Å fatte det ufattelige

Relevante artikler

  1. FORELDRELIV

    Dette ønsker nordmenn seg under juletreet

  2. ØKONOMI

    Coop snur underskudd til milliardgevinst, sier de tar kunder fra Rema

  3. FOTBALL

    716 dager som forvandlet Skålevik

  4. SPORT

    Dataspill er blitt pengesluk for barn og unge: – Foreldre må passe på

  5. ØKONOMI

    Forbrukerrådet ble advart mot feil ved sin nye prisportal. Likevel ble den lansert.

  6. KOMMENTAR

    Utfordrer forståelsen av menneskerettigheter | Per Anders Madsen