Norge

Det holder ikke lenger med riktig kompetanse

Det holder ikke lenger bare med riktig kompetanse. Se hvilke egenskaper ekspertene mener arbeidsgivere vil vektlegge fremover.

Gode kommunikasjonsevner, produktiv, god på å bygge nettverk og personlig varmerke, god selvinnsikt og høy arbeidsmoral, er egenskaper som blir viktigere i arbeidsmarkedet. Foto: SCANPIX

  • Frøydis Braathen
    Frøydis Braathen
    Journalist

Tidligere var det være nok med de riktige papirene for å få en jobb, men arbeidsgivere vektlegger i stadig større grad personlige egenskaper når de skal rekruttere ansatte.

Eksperter Wall Street Journal har snakket med mener det er fire egenskaper man må ha for å bli valgt ut i ansettelsesprosessen i 2013:

  • Gode kommunikasjonsevner
  • Fleksibilitet
  • Personlig varemerke
  • Produktiv

Floskler

Aftenpostens jobbekspert Helene Tronstad Moe tror også arbeidsgivere vil kreve stadig mer fremover. Hun er enig i at særlig god kommunikasjonsevne og personlig varemerke er og vil bli sentrale egenskaper.

Men hun synes enkelte av egenskapene det søkes etter er floskler, og at arbeidsgivere ikke alltid gjør en god nok analyse for å finne ut hvilke egenskaper de egentlig trenger.

Trenger du råd om jobb og karriere? Aftenpostens jobbeksperter svarer på spørsmål!

Dyrker én type ansatt

— Fleksibilitet er et slikt ord. Det høres flott ut, men det kan bety så mye. I enkelte stillinger er det viktig å være fleksibel, men i veldig mange jobber er tvert i mot stabilitet, fordypning og spesialisering viktig, sier Tronstad Moe.

Les også

Her får du best lønn når studiene er over

Hun er redd arbeidsgivere vil dyrke frem én type ansatt, ved å søke etter denne typen generelle egenskaper.— Det er lett å like personer som er utadvendte, blide og fleksible, men arbeidsgivere bør spørre seg om det bare er den typen ansatte de trenger, sier Tronstad Moe.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

- Bygg nettverk

Hun savner dessuten tre egenskaper til på listen over viktige egenskaper i arbeidsmarkedet i tiden fremover:

  • God på å bygge nettverk
  • Selvinnsikt
  • Arbeidsmoral
    - Nettverk er allerede viktig når man søker jobb, men det vil bli enda viktigere. Dessuten må flere lære seg å skille mellom personlig og profesjonelt nettverk. Det holder ikke å legge ut et bilde av en tekopp på Facebook og skrive «Lykke», sier Tronstad Moe.

Selvinnsikt og arbeidsmoral

Hun mener også at tradisjonelle egenskaper som selvinnsikt og høy arbeidsmoral blir lett undervurdert i dag.

— Selvinnsikt er sterkt undervurdert av arbeidsgivere i dag. Det er viktig med ansatte som ikke bare går i flokk, men tenker selv. Ansatte med god selvinnsikt vil ha større forutsetninger for å tilpasse seg arbeidsplassens krav, til å forstå hvordan hun eller han kan bidra på best måte, og til å komme med gode ideer til endringer, sier Tronstad Moe.

— Det er også lett å glemme den gode, gammeldagse arbeidsmoralen. Arbeidsplassene er helt avhengig av at ikke alle er opptatt av å bli leder eller bytte jobb annethvert år. Studier viser dessuten at personer med høy arbeidsmoral også skårer høyest på produktivitet, sier Tronstad Moe.

Fag og spesialisering

På kompetansesiden mener hun det blir viktig å spesialisere seg på et felt for å skille seg ut.

— Arbeidsmarkedet blir mer og mer globalt, og det blir sentralt å kunne vise at man kan noe unikt. Der for er fagkunnskaper og spesialisering en stor fordel i fremtidens arbeidsmarked, sier Tronstad Moe.

  1. Les også

    Vil gi 100.000 kroner for fast jobb på rigg

  2. Les også

    Helene fikk sparken på Facebook

  3. Les også

    Noras yrkesgruppe får 45.000 kr. mer i startlønn

Flere artikler

  1. KARRIERE
    Publisert:

    Sjekk din bransje: Disse egenskapene vil sjefene ha nå.

  2. KARRIERE
    Publisert:

    Christopher (33) jobber hos landets mest attraktive arbeidsplass blant unge. Her er hele listen

  3. KARRIERE
    Publisert:

    Cecilie Hovde Olsen (25) var én av 2500 søkere: Disse jobbene kniver nordmenn om nå

  4. KARRIERE
    Publisert:

    Har du en inkompetent skrytepave som kollega? Slik konfronterer du vedkommende.

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    «Jeg, jeg, jeg. Det er ofte alt som står i søknadene fra unge jobbsøkere»

  6. KARRIERE
    Publisert:

    Ni effektive måter å få sjefen til å like deg på