Norge

NSB-rapport negativ til toetasjes tog, men svenskene er kjempefornøyd

Tømmes raskere enn enetasjes tog. Bedre for rullestolbrukere. Punkt for punkt avviser svenske SJ NSBs ankepunkter mot dobbeltdekkere. I Sverige har de rullet siden 2005.

afp000540289-PilnPmW8dF.jpg
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist
Jan Kyrk er regionsjef i SJ i Sverige, det tidligere Statens Järnvägar. Han er såre fornøyd med sine dobbeltdekkere.

— Dobbeltdekker-tog er veldig befengt med følelser. Jeg forstår ikke hvorfor selv. Noen er iherdige forkjempere, andre synes slike tog er det dummeste i verden.

Det sier Ulf Bakke, fagsjef på NSBs analyseavdeling. Han har stått sentralt i NSBs vurdering av toetasjes tog.

For første gang kan toetasjes persontog bli satt i trafikk i Norge. Det skjer etter at Regjeringen har fått i oppdrag av Stortinget å se om slike tog kan bidra til flere seter for pendlerne rundt Oslo.

Onsdag skrev vi om en NSB-rapport om toetasjes tog som kom i november. Der det er viet stor plass til angivelig omfattende svakheter ved dobbeltdekkere.

Aftenposten har snakket med SJ i Sverige, det tidligere Statens Järnvägar, som siden 2005 har hatt flere toetasjes tog på sine linjer. Regionsjef Jan Kyrk, som har ansvaret for syv av de 17 linjene SJ i dag trafikerer, er såre fornøyd med togene av typen X40.

— Det er også passasjerene, sier Kyrk.

Derfor valgte svenskene toetasjes tog

- Hvorfor valgte dere dobbeltdekkere?

— Bakgrunnen var at vi hadde hatt en enormt stor passasjerøkning, spesielt i østre del av Sverige, den var opp 50 prosent på ti år. Men infrastrukturen var ikke bygget tilsvarende ut.

Vi måtte få plass til flere passasjerer, og søkte sett som kunne ta mange flere per meter tog. Det fantes også bredere tog, med plass til 3 +2 seter. Men de midterste plassene er ikke spesielt populære, så vi valgte toetasjes.

Jan Kyrk er regionsjef i SJ i Sverige, det tidligere Statens Järnvägar. Han er såre fornøyd med sine dobbeltdekkere.

Slik opplever passasjerene dobbeltdekker-tog

— Liker folk togene?

— Det avhenger litt av hva slags tog de har reist med tidligere. Men de oppleves som gode tog, med bra klima, med e-uttak ved setene og med internett om bord.

— Vi har fortsatt både 1. og 2. klasse på våre tog. 1. klasse er plassert i øverste etasje. Man sitter høyere og får en annen opplevelse av togturen. De som reiser lenger tar gjerne trappene opp. Samtidig er disse togene «lavere». Gulvet i første etasje er i plan med perrongene. Du kan gå rett inn.

Ekstra gode for rullestoler og barnevogner

- Det er ikke problemer for handicappede?

— Tvert imot. Da det var aktuelt å kjøpe disse togene spurte jeg selv om de var tilpasset handicappede. Det behøvdes ikke, var svaret. De er allerede tilpasset. Det behøves ingen teknisk utrustning for å då en rullestol inn, gulvet i første etasje er i plan med perrongene.

— Det er jo også slik at det er mange flere barnevogner enn rullestoler, og kofferter og reisevesker med hjul. Slik sett er disse togene en stor fordel. Vi bruker dem på strekninger på opptil 40 mil, sier Kyrk.

Slik vurderer de forskjellig - punkt for punkt

Toppfart:

NSB-rapporten hevder at toetasjes tog har problemer med høye hastigheter.

SJ sier de fint klarer 200 km/t og at de akselererer raskt.

Å få passasjerer inn og ut

NSB-rapporten sier at dette tar så langt tid på toetasjes tog at man får problemer i Norge, spesielt på Nathionaltheatret stasjon.

SJ sier det går raskere å tømme toetasjes tog enn enetasjes. De har bredere dører, og ingen stigtrinn når man skal inn og ut. Bare 25-35 prosent av passasjerene skal opp i 2. etasje. Det trengs maksimalt ett minutt på tømming og fylling.

Perrongene

NSB-rapporten sier det er store problemer med perronger.

SJ sier de ikke har måttet bygge om én eneste perrong.

Blir ingen fordobling av passasjerer, bekrefter svenskene

Men som NSB-rapporten forteller gir toetasjes tog ingen fordobling av antall seter.

— Noen seter forsvinner som følge av at ikke alt av togenes «teknikk» kan plasseres under vognene, men i taket og i skap. Det gir samtidig en fordel, ettersom teknikken blir mindre sårbar for vær og vind, sier Jan Kyrk.

- Er disse togene mindre komfortable?

— Tvert imot. De har høy komfort til å være regiontog, vi har samme type stol som på høyhastighetstogene i Frankrike. De har svært god plass.

- Har dere vurdert dobbeltdekkere også på lokaltog?

-Nei. Der vi kjører slike strekninger kjøper vi ikke egne tog. Vi leier av lokale myndigheter, slik systemet nå er i Sverige. De lokale myndighetene har ikke toetasjes tog til utleie, sier Kyrk.

NSB: Ingen prestisje fra vår side

Det er ingen prestisje i dette, sier Ulf Bakke, fagsjef på NSBs analyseavdeling.

— Fordelen med toetasjes tog er åpenbare. Vi har forsøkt å hente inn erfaring og litteratur der den finnes, der man faktisk har målt tider det tar å fylle og tømme toetasjes tog, sier han.

- Rapporten sier altså at det dette tar lenger tid, svenskene at det går fortere å tømme dobbeltdekkere.

— Dette tror jeg handler om hva slags tog man sammenligner med. Det går sikkert fortere enn med eldre norske InterCity-sett, ikke så fort som med de nye Flirt-settene.

- Maks ett minutt på tømming, sier Kyrk.

— Da må vi ta ham på ordet. Vi har brukt sveitsisk faglitteratur for å regne på disse tidene.

- Hvorfor har ikke svenskene problemer med perrongene?

— I Norge har vi valgt en standard med 76 cm høye plattformer. De er i utgangspunktet uforenlige med toetasjes tog, skjønt vi ser på mulige tilpasninger. De krever egentlig 55 cm høye plattaformer.

- Men norske tog går i dag på svenske linjer, er perrongene her et problem?

— Ja. Men perronger er også et problem i Norge, når det kommer til direkte innstiging. Perronger er et springende punkt, sier Bakke.

Sterke følelser i sving om dobbeltdekker-tog

— Da vi laget rapporten prøvde vi å gjøre dette så faglig som mulig. Vi valgte fagpersoner, men vi valgte også personer som ikke hadde et følelsesmessig forhold til én- eller toetasjes tog, sier Bakke.

— Dobbeltdekkere er nemlig veldig befengt med følelser. Jeg forstår ikke hvorfor selv. Noen er iherdige forkjempere, andre synes slike tog er det dummeste i verden, sier han.

— Vi i NSB ønsker ikke å bli tatt til inntekt for at vi er i mot slike tog. Vurderingen av dem og enetasjes tog er et rent regnestykke. Som handle rom funksjonalitet og kostander.

-Men det er noen åpenbart emosjonelle greier her ingen av oss klarer å få tak på, sier Bakke.

Les også

  1. Flytoget beholder tog - NSB mister sine om de taper konkurransen

  2. Derfor skal NSB stykkes opp

  3. Slik ble Sveriges NSB ribbet - og gjorde comeback

Les mer om

  1. Samferdsel