Nå skal Veivesenet få lov til å planlegge nye veier på samme måten som konkurrenten
Mens Statens vegvesens prosjekter gjennomsnittlig er blitt 40 prosent dyrere, er Nye Veiers blitt 20 prosent billigere. Nå fjernes en av årsakene.
Regjeringens eget veiselskap Nye Veier og statens gamle veikjempe har hatt ulike utgangspunkt når de har skullet konkurrere om å få bygge veier. Nå gjør regjeringen noe med det.
Hver gang Veivesenet skal bygge en vei, må de ha Stortingets godkjennelse. Og ikke bare det. Prosjektet må være langt på vei klart og ha vært gjennom flere runder med kvalitetssikring før Stortinget gir grønt lys og bestemmer ganske nøyaktig når veien skal bygges.
Veivesenet må derfor presentere et prosjekt som ser ferdig ut, og som har en antatt pris, men der detaljundersøkelser ikke er gjort. Man har heller ikke kunnet diskutere eventuelle smarte løsninger med de som faktisk bygger veiene.
Les hele saken med abonnement