Norge

Samferdselsministeren lover at togtilbudet rundt Oslo vil bli «minst like bra som i dag»

Det skulle skje neste år. Men tirsdag sendte samferdselsminister Jon Georg Dale halvparten av toglinjene på Østlandet ut på anbud.

Skilokalen er Norges minst populære og muligens mest forsinkede jernbanelinje. Den inngår i konkurransepakken som Samferdselsdepartementet nå konkurranseutsetter. Olav Olsen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Den 11. juli kunne Aftenposten fortelle at landets fire mest utskjelte jernbanelinjer samles i én anbudspakke. Da var planen å sende de fire linjene på Østfoldbanen, pluss melkeruten Spikkestad-Oslo-Lillestrøm, ut på anbud neste år.

Nå har samferdselsminister Jon Georg Dale bestemt seg for ikke å vente. Han sier at han ønsker å holde tempoet oppe, samtidig som vinnerne av det som formelt heter jernbanepakke 4 ikke skal overta linjene før i desember 2022.

Det er tidspunktet da Follobanen etter planen skal åpnes.

Les også

Jernbanekonkurransene i Norge skulle legge mer vekt på kvalitet enn pris. Aftenpostens gjennomgang viser hvordan det gikk.

Lover et togtilbud som er «minst like bra som i dag»

Slik begrunner Dale dagens beslutning i en pressemelding:

– Erfaringene fra de to første konkurransene om trafikken på Sørlandsbanen og på strekningene i nord, er gode. Togtilbudet blir minst like bra som i dag, samtidig som staten skal bruke vesentlig mindre skattepenger på å kjøpe togtilbud enn før. Det er derfor all grunn til å holde god fremdrift i konkurransene.

Det er Jernbanedirektoratet som tirsdag formelt har orientert Samferdselsdepartementet om at de har offentliggjort trafikkpakke 4 for konkurranse.

Den omfatter:

  • L1 (Spikkestad – Lillestrøm)
  • L 2 (Stabekk – Ski)
  • L21 (Stabekk – Moss)
  • L22 (Skøyen – Mysen)
  • R20 (Oslo S-Halden)
  • L3 (Oslo S – Jaren)
  • R30 (Oslo S – Gjøvik)

Pakke 5, den andre pakken for Østlandet og den siste for landet sett under ett, skal ha trafikkstart i desember 2024, når Drammen stasjon etter planen skal gjenåpnes etter ombygging. Den er foreløpig ikke lagt ut på anbud.

Denne pakken omfatter:

  • L12 Kongsberg-Oslo S-Eidsvoll
  • L13 Drammen-Oslo S-Dal
  • L14 Asker-Oslo S-Kongsvinger
  • R10 Drammen-Oslo S-Lillehammer
  • R11 Skien-Oslo S-Eidsvoll
  • L52 Porsgrunn-Skien-Notodden.
  1. Les også

    Jernbanekonkurransene i Norge skulle legge mer vekt på kvalitet enn pris. Aftenpostens gjennomgang viser hvordan det gikk.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Jernbanereformen
  2. Østfoldbanen
  3. Konkurranse
  4. Jon Georg Dale
  5. Jernbanedirektoratet
  6. Follobanen
  7. Tog

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Hareide: De rødgrønne vil sende en gigantisk milliardregning til fellesskapet

  2. NORGE

    Norges fem minst populære jernbanelinjer er samlet i en konkurransepakke

  3. NORGE

    Kampen jernbanelinjene rundt Oslo i gang

  4. NORGE

    – Buss for tog-sommeren har vist at jernbanen ikke klarer jobben

  5. NORGE

    SV: Vy skal vingeklippes og andre skal vinne anbudene

  6. NORGE

    Jernbanekonkurransene i Norge skulle legge mer vekt på kvalitet enn pris. Aftenpostens gjennomgang viser en annen historie.