Er du lat? Her er ti måter du kan oppnå anbefalt daglig mosjon

Alle monner drar, fra trappegåing til å leke gjemsel med barna. Plutselig er 30 minutters trim unnagjort.

Det er ikke mange minuttene du trenger på tredemølla eller i løpsfart i naturen om du skal få nok anbefalt mosjon.

BAKGRUNN:

Les også

Det er farligere å være lat enn fet

Du er kanskje en av dem som burde trent mer. Men du har ikke tid? Du har ikke ork?

Men: Det er ikke så vanskelig å mosjonere nok.

Her har du ti eksempler på hvordan anbefalingene om nok mosjon kan oppnås.

1. 30 minutters gåtur alle hverdager

Husk at du må bli litt andpusten.

2. Rask gange

Du bør gå i 20 minutter til og fra jobb hver dag og en helgetur på 50 minutter.

3. Løping, styrketrening og gåtur

30 minutters løping hvor du blir godt andpusten og styrketrening i 30 minutter to dager i uka i moderat intensitet og 30 minutters rask kveldstur.

4. Tur og variert aktivitet

Turgåing med litt pust og puls i 90 minutter og 60 minutter variert aktivitet på treningssentra slik at du blir varm.

5. Dans og løp

Frisk dans i 50 minutter så du blir andpusten og 50 minutters løpetur med høy puls og rask pust.

6. Styrketrening

Med puls og pust i 50 minutter tre ganger i uka

7. Tur, lek og husarbeid

20 minutters rask gåtur seks dager + 30 minutter aktiv lek med barn eller husarbeid som er såpass intensivt at du blir varm

8. Aerobics

75 minutter som gjør deg skikkelig andpusten

9. Vann, vekter og tur

Svømming i 60 minutter, styrketrening i 40 minutter, fem korte 10-munitters gåturer — all aktivitet med høy nok intensitet til at du blir varm

10. Langøkt

Sykle, gå på ski, svømming eller dans i 100 minutter med litt puls og pust og 25 minutter med intervalltrening med høy intensitet

Kilde: Helsenorge.no