Norge

Tidligere TV 2-topp: – Delvis løgnaktig fra Hagen

Tidligere kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Indrøy mener sportsredaktør Vegard Jansen Hagen visste mer om trakasseringen i TV 2 enn han har informert om.

Opplysningene om sextrakassering i TV 2 kom frem da tidligere TV 2-profil Alexander Schau på Twitter la ut hele 24 meldinger som fortalte om de mange hendelsene i TV-kanalen. Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • NTB

Tirsdag bekreftet Hagen at han i over et år satt på informasjon om seksuell trakassering av en kvinnelig medarbeider uten å gripe inn. Han understreket at han ikke kjente alle detaljer i historien som kvinnen har fortalt om. Da han ble kjent med de alvorlige anklagene, ble mannen som sto bak episodene, umiddelbart avskjediget.

Rune Indrøy forlot TV etter 23 år i kanalen. Den tidligere kommunikasjonsdirektøren mener Hagen fremstiller saken feil.

– Jeg reagerer meget sterkt på den fremstillingen Hagen nå gir. Den er delvis løgnaktig. Fra kvinnens side ble all informasjon gitt i det første møtet med Hagen, også om episoden inne i TV 2-lokalene, sier Indrøy til VG.

– Feil

Episoden i TV 2-lokalene handler om en mannlig sportsprofil som skal ha kneppet opp buksen og deretter forsøkt å presse kvinnens hode ned mot underlivet sitt. Indrøy sier informasjonen ble gjentatt i to andre møter.

VG har snakket med kvinnen som varslet om trakasseringen.

– Hagen fremstiller dette feil. Episoden i TV 2-huset og flere andre episoder knyttet til samme mann ble fortalt om allerede i det første møtet med Hagen, sier hun.

– Jeg står ved min uforbeholdne unnskyldning til medarbeiderne som led overlast i denne perioden. Det er helt korrekt at jeg hadde nok informasjon til å handle tidligere enn jeg gjorde i én av sakene vi dessverre har hatt i TV 2. Det har gitt konsekvenser for andre mennesker som kunne vært unngått, svarer Hagen.

Ikke enig

Tidligere administrasjonssjef i TV 2, Kathrine Martinsen, har en annen oppfatning enn Indrøy. Hun hadde personalansvar i sportsavdelingen i månedene før sportsprofilen sluttet i kanalen.

– Slik jeg kjenner saken satt ikke Hagen på all informasjon fra alle involverte, som til slutt gjorde at arbeidsforholdet resolutt ble avsluttet. Den informasjonen kom først på bordet etter jeg hadde snakket med mange av de involverte. Det er umulig for meg å vite hva som ble sagt på tomannshånd mellom Vegard og den berørte kvinnen. Dette skjedde før jeg begynte å jobbe der. Som sportsredaktøren også har vært tydelig på, så visste han nok til at han burde tatt grep tidligere. Derfor er det prisverdig og nødvendig at han tar ansvar og sier unnskyld, sier hun.

Kommunikasjonsdirektør Sarah C.J. Willand i TV 2 mener saken er mer sammensatt.

– Som ansvarlig arbeidsgiver kan vi ikke kommentere enkeltsaker. I denne konkrete saken er det likevel viktig å si at den er mer sammensatt enn det som kommer fram av dekningen til nå. Det fratar likevel ikke Vegard Jansen Hagen et ansvar, han skulle reagert tidligere, og som en konsekvens av det har flere måtte lide.

Ny avsløring

NRK har avslørt at en mann som hadde trakassert en kvinnelig kollega og havnet i basketak med en mannlig kollega i mediehuset han kom fra, fikk jobb i VG noen måneder senere.

– Jeg visste at arbeidsforholdet fra det andre mediehuset var avsluttet på grunn av opptreden som bryter med hvordan man skal opptre i arbeidslivet, sier VGs tidligere sjefredaktør Torry Pedersen.

Kanalen har vært i kontakt med mannen. Han sier at han angrer på det som skjedde, men ikke ønsker å kommentere saken. Han er ikke lenger ansatt i VG.

– Da han fikk jobb, tenkte jeg at da vet vi i hvert fall hva man mener det er greit å se gjennom fingrene med i VG. Det er et sterkt signal i min verden, sier en VG-kilde som ønsker å være anonym til NRK.

Pedersen sier det ble gjort en grundig vurdering av om mannen skulle få jobb i avisen.

VG: Unnskyld

I en leder i VG tar sjefredaktør Gard Steiro til orde for at flere medier har grunn til å ta et oppgjør med seg selv når det gjelder ukultur, forsømmelser og seksuell trakassering.

«I VG har det siden år 2000 vært flere tilfeller av seksuell trakassering. Mange av sakene ble riktig håndtert av ledelsen. Det er blitt gitt skriftlige advarsler, noen ganske få har mistet jobben», skriver Steiro.

Han skriver videre at det finnes eksempler fra VG-ledelsen, og at det tok for lang tid før noe skjedde.

«Vi sviktet rett og slett da det gjaldt som mest. Og det var kvinnene som betalte prisen. En høy pris.», står det i lederen.

«Ofrene fortjener en beklagelse. Den gir jeg her og nå på vegne av VG: unnskyld.»

Aftenposten og VG eies av Schibsted og er en del Schibsted Norge. Tidligere VG-redaktør Torry Pedersen er i dag direktør for publisistisk virksomhet i Schibsted Norge og styreleder i Aftenposten.

  1. Les også

    TV2-ansatt fikk fortsette etter påstått sextrakassering

  2. Les også

    Tidligere TV 2-ansatte om trakassering: – Medarbeidere kom gråtende inn på kontoret

  3. Les også

    Fire mistet jobben i TV 2 etter seksuell trakassering

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Schibsted

Relevante artikler

  1. NORGE

    TV 2 kalte inn til allmøte etter avsløringer om sex-trakassering

  2. NORGE

    TV2-sjef lot ansatt fortsette etter påstått sextrakassering

  3. KULTUR

    VG og TV 2 holder kortene tett til brystet om #metoo-varsler

  4. NORGE

    – Det har kommet flere saker om trakassering de siste dagene

  5. NORGE

    VGs styreleder vil ikke svare på om han tror på Sofies versjon

  6. KULTUR

    Henrik Asheim (H): – Pressen er for dårlig til å ta kritikk