Norge

Sony Ericsson-eiere søker mest

Sony Ericsson dominerte listen over aktive mobiler på Sesams mobilsøk i forrige uke.

Sony Ericssons K810i (t.v.) er desidert mest brukt på Sesams mobilsøk, Nokias 6300 ligger på andreplass.
  • Klaus Børringbo
    Leserutviklingssjef

Av alle søk som ble gjort, ble hele 48 prosent gjort med mobiltelefoner fra Sony Ericsson.

Øverst på listen over topp 10 modeller, troner Sony Ericssons kameramobile K810i med 7,7 prosent av søkene.

Nokias 6300 ligger på en god andreplass, mens Sony Ericsson igjen besetter både tredje— og fjerdeplassen, med henholdsvis modellene W810i og W880i.

Nokia på andreplass

Mens Sony Ericsson dominerer mobilsøket med 48 prosent av søkene, kommer Nokia-brukere på en klar andreplass med hele 43 prosent av trafikken, opplyser Sesam i en pressemelding.

Andre fabrikanter står for de resterende 9 prosentene av søkene.

SE leder hver uke

Sesam opplyser at trafikken fra Sony Ericsson- og Nokia-brukere fordeler seg ganske likt fra uke til uke, men at SE alltid leder litt.

— Det er alltid flere søk som blir gjort med Sony-Ericsson-mobiler enn fra andre fabrikanter, sier Bjørn Tveiten som er direktør for mobilsøk i Sesam, til Aftenposten.no.

Sesam har overkant av 150.000 søk på wap.sesam.no hver uke.

Flere årsaker

Etter å ha testet drøyt 150 nye mobilmodeller de siste årene kommer resultater som dette kanskje ikke så veldig overraskende.

Sony Ericssons forholdsvis enkle nettlesere og mangel av skikkelig nettsøk i sine telefoner innbyr brukerne til å bruke slike tjenester som Sesam her tilbyr.

Nokias telefoner har bedre nettlesere og egne søksfunksjoner, i hvert fall i sine nyere modeller, som gjør at man slipper å gå gjennom slike tjenester for å søke på nettet via mobilen.

Unge søker mer

En annen og viktig faktor kan være alderssammensetningen på brukerne. Selv om Nokia har litt større markedsandel i Norge enn Sony Ericsson, er SE sterkere blant de yngre brukergruppene, som i hvert fall hittil har vært den gruppen som har vært flinkest til å ta denne typen tjenester og mobilfunksjonalitet i bruk.

Det er nok først og fremst aldersgruppen som gjør utlaget, mener Tveten i Sesam.

— Det er mye "kill time" og utforskersøk på mobil.

— SonyEricsson er dominerende i tenåringsgruppen, og kombinert med viten om når folk søker i løpet av året gjør at vi tenderer mot den forklaringen, sier han.

— Hvem andre enn skoleelever søker mye på mobilen andre nyttårsdag, som er en av våre beste dager? undere han retorisk.