Norge

Det store skandinaviske togprosjektet - som de færreste bryr seg om

Potensialet for moderne jernbane mellom Oslo, Göteborg og København er enormt. Men de færreste synes å bry seg. Her kan du lese hvorfor.

I Norge er det liten statlig interesse for å bygge lyntog til Göteborg og videre til København. Foto: Bjørke, Magnus Knutsen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Under to timers reise mellom Oslo og Göteborg. Mot fire i dag.

Bare fire timer mellom Oslo og København. Mot mer enn det dobbelte i dag.

Det er noen av gevinstene for «Den skandinaviske 8 millionersbyen», jernbaneprosjektet der en sluttrapport om potensialet nylig ble lagt frem i Stockholm.

I tillegg til å gjøre strekningen mer attraktiv for passasjerer, gir effektiv jernbane her muligheter til å flytte enorme mengder gods fra vei til bane.

Og, en effektiv påkobling til et modernisert jernbanenett til Europa.

Oslo er med, ikke staten

Det mangler ikke på lokalpolitisk engasjement.

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland topper styringsgruppen for prosjektet. I prosjektet som helhet hagler det med politiske og administrative ledere for fylkeskommunene Oslo, Akershus og Østfold, tilsvarende på svensk side.

Også en person fra Statens vegvesen er med, men ingen fra Jernbaneverket eller NSB.

Hvorfor er det at prosjektet, som også er kalt Coinco, får minimal oppmerksomhet i norsk offentlighet? Og at det ikke finnes spor av prosjektet i Nasjonal transportplan?

— Lagt til side

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet sier at grunnen er ganske så enkel:

— Ambisjonene her ble lagt til side samtidig med at lyntogsatsingen ble det, etter at høyhastighetsutredningen ble lagt frem i januar 2012.

— Vi endte opp med InterCity-satsingen som det norske svaret på høyhastighetsbaner, en satsing som har bred politisk forankring. Man kommer ikke så fort over grensen til Sverige, som man ellers ville gjort, men det er likevel starten på en helt annen togforbindelse ut av landet enn vi har i dag, sier Aarset.

- Hvor realistisk er det å se for seg egne strekk for lyntog i tillegg til InterCity mellom Oslo og Halden i overskuelig fremtid?

— Realismen er liten. Vi har mer enn nok med å bygge ut viktige jernbanestrekninger både på Østlandet og ellers i landet de nærmeste 10-15 år, sier Aarset.

Uten statlig forankring

Informasjonssjef for utbygging i Jernbaneverket, Thor Erik Skarpen, bekrefter at «8 millionersbyen» i dag ikke har noen norsk, statlig forankring.

Og at tanken er å modernisere jernbane rundt Oslo og de andre store byene først, bygge ut de planlagte InterCity-strekningene mellom Oslo og Hønefoss, Sarpsborg, Tønsberg og Hamar.

Vil uansett bedre linje til Sverige

Samtidig sier Skarpen at Samferdselsdepartementet har satt i gang en gruppe som uansett skal se hva man kan få til mellom Halden på norsk side og Öxnered på svensk side, før man kommer til et nytt dobbelspor fra Trollhättan til Göteborg.

— Målet er å kutte ned på reisetiden så mye som mulig.

Ut over dette er det ingen i Jernbaneverket som i dag jobber konkret med «8 millionersbyen», sier Skarpen.

Statssekretær Aarset (H) sier at «Den skandinaviske 8 millionersbyen» var et viktig tema da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møtte sin svenske kollega i Stockholm den 3. desember, men at arbeidsgruppen som ser på grensekryssende trafikk foreløpig er den eneste oppfølgingen av dette.

  1. Les også

    - Pendlerne de viktigste kundene

  2. Les også

    Togkonkurranse i Norge og EU: Alt er snudd på hodet

Les mer om

  1. Samferdsel

Relevante artikler

  1. NYHETSANALYSE

    Jernbaneeventyret som blir dårligere for hver gang det selges inn

  2. NORGE

    Hva skjedde med InterCity-prosjektet? Alt så ut til å gå på skinner

  3. NORGE

    Vestfoldbanen rykker fra Østfoldbanen i togutbyggingen på Østlandet

  4. NYHETSANALYSE

    Nyhetsanalyse: Nå er spørsmålet hva som blir igjen av jernbanesatsingen på Østlandet

  5. NORGE

    Slik vil fem partier hindre sammenbruddet i jernbaneplanene

  6. NORGE

    Utsettelsen av InterCity: – Jeg forutsetter at Bane Nor når målsettingene.