Dykkerfartøyet framme ved havaristen Helge Ingstad
Dykkerfartøyet MS Risøy ankom onsdag ettermiddag havaristen KNM Helge Ingstad i godt vær og nærmest havblikk.
Spesialskipet fra SubseaPartners skal forberede tømming av drivstofftankene til fregatten. Nødlossingen gjøres for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter, og videre transport til Haakonsvern.
Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket ivaretar tilsyn med operasjonen – samt den pågående oljevernaksjonen.
Kystverket opplyser onsdag at det ennå er for tidlig å si noe om hvor lang tid nødlosseoperasjonen tar. Fregatten hadde 460 kubikkmeter marin diesel om bord på havaritidspunktet.
Onsdag ankom løftekranen Rambiz Hanøytangen på Askøy. Den skal heve fregatten sammen med kranbåten Gulliver.
KNM Helge Ingstad ligger mer stabilt enn tidligere etter at Forsvaret har sikret fregatten ytterligere med forsterkninger akterut. Det meldes onsdag om nok en rolig natt i havområdet der skipet ligger.
Sjøforsvaret har tidligere kommentert at man har vært heldig med værforholdene i sikringsarbeidet. Værvarselet for de kommende dagene virker også lovende.
Forsvarsministeren orienterte
Det kan ta opptil ett år før det kommer et svar på hvorfor fregatten forliste, ifølge forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H).
Tirsdag ettermiddag orienterte han sammen med forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen om forliset av det høyteknologiske marinefartøyet.
– Vi har gitt den informasjonen som har vært offentlig til komiteen. Vi har fortalt om prosedyrene ved denne typen ulykker og diskutert litt rundt dette og snakket om hvordan vi ivaretar personell og mannskap, sa Bakke-Jensen.
Havarikommisjonen har ett år på seg til å komme med sin rapport, men statsråden la til at det ikke er noe som hindrer dem i å komme med den raskere.