Norge

Solberg utelukker ikke erstatningskrav overfor spansk skipsverft

Statsminister Erna Solberg (H) avviser ikke at det kan bli fremmet krav om erstatning etter at Havarikommisjonen mener det er avdekket feil ved alle de fem norske fregattene.

Statsminister Erna Solberg kommenterte fredag fregattsaken etter at hun holdt åpningstalen under Unio-konferansen 2018 på Sundvolden Hotel fredag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

  • NTB
  • Eirik Husøy
    Journalist

Statsministeren kommenterte fredag opplysningen om at Havarikommisjonen mener de har avdekket feil på alle fregattene i Nansenklassen i kjølvannet av Helge Ingstads forlis.

– Vi har ikke fregatter med den klassifiseringen som vi forutsatte, sier statsministeren.

Hun stiller seg avventende, men ikke avvisende, til spørsmålet om å fremme erstatningskrav overfor det spanske verftet Navantia. Men først må fagfolk finne ut hvor feilen oppsto, og så må Forsvaret gå gjennom kontrakter og kravspesifikasjonene som gjelder fregattene.

– Alle disse tingene har vi ikke oversikt over nå. Det må man juridisk gå gjennom, og så holder vi det åpent om krav om erstatning kan være et spørsmål frem i tid. Aller først må vi finne ut hvor i prosessen disse feilene har skjedd, sier hun.

  • Havarikommisjonen: Mannskapet trodde tankskipet var Stureterminalen

Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisjonen med tankskipet Sola TS. KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix

– Dyrt

En av årsakene til at fregatten sank så raskt, er at store mengder vann flyttet seg mellom de vanntette skottene via de hule propellakslingene. Dette svekket skipets stabilitet.

På grunn av den raske vanninntrengningen etter kollisjonen ble KNM Helge Ingstad evakuert.

Fregatten var delvis under vann og hadde en kraftig krenging utenfor Stureterminalen ti minutter etter sammenstøtet med tankskipet. Senere har fregatten sunket nesten helt under vann.

Spanske Navantia leverte alle de fem norske fregattene av Fridtjof Nansen-klassen i perioden 2003 til 2010. Den totale prislappen på anskaffelsen var 21 milliarder kroner.

Hvor mye penger redningsaksjonen etter forliset og reparasjonene av de øvrige fregattene vil beløpet seg til, har verken Forsvaret eller noen i regjeringen villet kommentere.

– Jeg vet ikke hvor mye vi snakker om, men vi mangler en fregatt, og den kan være dyr å erstatte, sier Solberg.

Så langt er det gitt 50 millioner kroner i en tileggsbevilgning til arbeidet med å heve skipet.

Avviser kritikk

Overfor VG avviser kommunikasjonsrådgiver Esther Benito i Navantia anklagene på det sterkeste.

– Fregattenes design oppfyller alle krav til denne typen skip, skriver Benito i en e-post, der hun understreker at Havarikommisjonens etterforskning er «svært foreløpige».

Eksperter som den spanske avisen El Pais har snakket med, sier de er overrasket over at kommisjonen har kommet med denne konklusjonen før båten er heist opp og uten at verftet som har bygget skipet, er blitt kontaktet.

De setter spørsmålstegn ved det Havarikommisjonen har omtalt som et «sikkerhetskritisk funn» i konstruksjonen av fartøyet.

– Propellakselen kan ha blitt forflyttet i sammenstøtet, og ført til at de vanntette skottene ble ødelagt. Dette er i så fall ikke en designfeil, men en konsekvens av ulykken, sier en ikke navngitt ekspert i vanligvis etterrettelige El Pais.

De skriver også at de vanntette skottene alltid må kontrolleres før et skip sjøsettes, både av verftet der det bygges og av bestiller, som i dette tilfellet er det norske forsvaret.

Fregatten KNM Helge Ingstad lå med slagside den 8. november etter en kollisjon med tankbåten Sola TS ved Stureterminalen i Øygarden. Kystverket / NTB scanpix

Svekket forsvarsevne

Etter forliset ble det stilt spørsmål om hvorvidt Norges forsvarsevne er blitt svekket. Problemstillingen er blitt forsterket hvis alle de norske fregattene har samme kritiske feil. Sjøforsvaret har iverksatt midlertidige tiltak for at de fire gjenværende fregattene skal være i drift.

– En fregatt mindre i operativ tjeneste er ikke avgjørende for forsvarsevnen på kort sikt, men på lang sikt må vi sørge for at vi har en marine som har stor nok kapasitet til at den fungerer, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen til NTB.

KNM Helge Ingstad var en del av NATOs stående Atlanterhavsstyrke da den havarerte. På spørsmål om Norges bidrag til NATO-samarbeidet er berørt av ulykken, svarer forsvarsministeren at det er mulig å kompensere bortfallet med andre ressurser.

– Vi kan kanskje levere bidrag til NATO på andre måter. Vi får se hva slags løsninger som finnes, sier Bakke-Jensen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Fregatthavariet
  2. KNM «Helge Ingstad»
  3. Erna Solberg

Fregatthavariet

  1. NORGE

    Har funnet en rekke grove lovbrudd på KNM Helge Ingstad

  2. NORGE

    Hva gikk galt da Norges største krigsskip kolliderte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

  3. NORGE

    Slik skal tankskipet ha sett ut rett før kollisjonen med KNM «Helge Ingstad»

  4. NORGE

    Se de første bildene fra innsiden av den KNM Helge Ingstad etter hevingen

  5. NORGE

    KNM Helge Ingstad fremme på Hanøytangen

  6. NORGE

    KNM Helge Ingstad er hevet to meter opp. Følg operasjonen direkte.