Norge

Kystverket bekrefter at Helge Ingstad seilte med AIS-senderne avslått

I en rapport til regjeringen bekrefter Kystverket at fregatten Helge Ingstad seilte uten AIS-senderne påslått, skriver VG. Det er første gang dette bekreftes.

Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad hadde ikke AIS-senderne påslått da den kolliderte med tankskipet Sola. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

  • NTB

Offisielt har hverken Forsvaret, Kystverket eller politiet villet bekrefte at fregatten seilte uten AIS-signaler. Disse signalene viser informasjon om et fartøys identitet, posisjon, fart og kurs til andre skip.

Allerede i den første av tre situasjonsrapporter som Kystverket sendte til regjeringen, sendt allerede på ulykkesdagen, bekreftes det imidlertid at AIS-senderen var slått av. I samme rapport står det også at sjøtrafikksentralen på Fedje hadde klarert skipet inn i området, skriver VG.

AIS er et internasjonalt satellittdrevet posisjons- og identifikasjonssystem som Kystverket har ansvar for å drifte i Norge.

Tidligere har Forsvaret opplyst at det vil ta minst tre uker før fregatten er hevet og på plass på Haakonsvern. Sysla skriver torsdag ettermiddag at kranskipet Gulliver vil ankomme området søndag. Skipet dro fra Nederland onsdag og skal sammen med en annen lekter og en taubåt utføre den planlagt hevingen.

Relevante artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    På det første bildet skal kollisjonen ha skjedd. Først minutter etterpå dukker fregatten opp på kartet.

  2. NORGE
    Publisert:

    Hva gikk galt da Norges største krigsskip kolliderte med tankskipet Sola TS? I dag får vi svarene.

  3. NORGE
    Publisert:

    Krevende situasjon for Sjøforsvaret: – Fartøyet er i stor bevegelse

  4. NORGE
    Publisert:

    Lysene på tankskipet kan ha vært i strid med regelverket

  5. NORGE
    Publisert:

    Bergingen av Helge Ingstad vil koste minst 70 millioner kroner

  6. NORGE
    Publisert:

    KNM Helge Ingstad fikk klare advarsler fra tankskipet før ulykken