Frykter flere ulykker

Kystverket vil at færre fartøy langs kysten skal ha los om bord. Losene frykter flere ulykker.

Bellona mener økt bruk av lostjenester ville vært det beste tiltaket for å forebygge ulykker som «Full City»-havariet utenfor Langesund for ett år siden.
  • Les også:
    — Statistikken viser at det vil bli flere ulykker med de nye reglene, sier Jan Magne Fosse, formann i Norsk Losforbund.

De støtter seg på statistikk som viser at skip som seiler uten los har tre ganger større sjanse for å grunnstøte eller kollidere.

I dag er hovedregelen at alle skip over 500 bruttotonn, og som ikke går i innenriksfart, er lospliktige når de seiler innenfor grunnlinjen. Det vil si rette linjer som trukket opp mellom punkter på de ytterste nes og skjær som stikker opp over havet ved lavvann.

Ny foreslått hovedregel er losplikt på alle fartøy over 70 meter. Det vil føre til 9000 flere seilaser i året der det ikke lenger er krav om los eller farledsbevis om bord, ifølge losforbundet.

— Vi vet ikke om de som seiler uten los og farledsbevis, er i stand til å seile langs kysten og om de er i stand til å gjøre seg forstått. Dette kan særlig skape farlige situasjoner større fartøy, sier Fosse.

Dårlig engelsk

Etter «Full City»-havariet var det mange som kommenterte at kapteinen på havaristen hadde dårlige engelsk- kunnskaper. (¿) «Sammenlignet med mange andre vi møter om bord, mener vi at hans engelskkunnskaper var relativt bra, det er eksempler der det ikke er noen om bord som kan snakke engelsk i det hele tatt», skriver losforbundet i høringsuttalelsen.

Bellona mener økt bruk av lostjenester ville vært det beste tiltaket for å forebygge fremtidige ulykker som «Full City»-havariet utenfor Langesund og «Server»-ulykken utenfor Fedje.

— Beredskapen vil bli svekket med denne forskriften. Både på «Server» og «Full City» var mangel på los avgjørende for hvordan situasjonen utviklet seg, sier Sigurd Enge, rådgiver i Bellona.

Både Bellona og Norsk Losforbund mener at alle fartøy over 50 meter må ha los om bord.

Vil fjerne dispensasjon

I uttalelsen mener Bellona også at alle fartøyer som går i ballast og som vil ankre på ankringsplasser må være under kontroll av en trafikksentral. De mener at «Full City»-ulykken aldri ville skjedd dersom trafikksentralen i Brevik hadde hatt ansvaret for ankringsområdet ved Såstein.

Da «Full City» lå for anker utenfor Såstein, trengte ikke skipet ha los om bord på grunn av en spesiell dispensasjon for Grenlandsområdet. Denne dispensasjonen vil Kystverket nå fjerne.

Kystverket avviser at de vil spare penger ved å kutte antallet loser.

— Vi har lagt til grunn sjøsikkerhet og ikke økonomi når vi har laget reglene, sier Jeanette Assev-Lindin, fungerende sjøsikkerhetsdirektør i Kystverket.

Les også

- Oljevern med bark, bøtter og spader