Advokat i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO), Anna E. Nordbø, mener dette vil gi like konkurransevilkår for næringslivet i EU-området.
— Harmonisering av rettigheter er positivt. Det vil gjør det langt enklere å handle over landegrensene. Felles regelverk styrker tilliten ved kjøp, og norsk næringsliv kan lettere selge varer i utlandet, mener Nordbø.
Hun ser at dette kan slå ulikt ut for forbrukerne.
Les også:
— På noen områder som reklamasjonsfrist vil rettighetene svekkes, men dette veies opp av andre fordeler. Forbrukerne vil få tryggere tilgang til et større marked, noe som blant annet har betydning for pris og utvalg, sier Nordbø.
Forslaget om felles forbrukerlov i EU får støtte fra Handelens- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH).
— Vi er for en utvikling mot likhet i regelverket. At vi får samme regler over alt, gjør det enklere for forbrukerne å handle trygt over landegrensene, mener direktør i HSH, Thomas Angell.
Han tror felles regelverk vil skjerpe konkurranse om kundene. De har fortsatt ikke tatt standspunkt til alle detaljene, som blant annet reklamasjonsretten.
— Men vi skal ikke se bort fra at enkelte butikker strekker seg lenger enn det som vil bli minstekravet. Denne delen av forslaget må vi se nærmere på, sier Angell.
Hva betyr dette for deg? Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, stiller til nettprat klokken 1330. Send inn dine spørsmål her.