Norge

Holder lynkurs i radikalisering for politi og lærere

Lærere, politi og imamer må drilles i hvordan radikalisering skjer trinn for trinn, mener foredragsholder Tahir Mahmood. Han har derfor utviklet et lynkurs. - Veldig interessant, fastslår Justisdepartementet.

Med et nytt kurs viser Tahir Mahmood hvordan radikalisering skjer steg for steg. Foto: Rolf Øhman

  • Olga Stokke
    Olga Stokke

Mahmood har skreddersydd et en-to dagers kurs for lærere i ungdomsskolen og videregående skole og imamer. Kurset utvides med en dag for politi, SLT-koordinatorer (Samordning av lokale rus – og kriminalitetsforebyggende tiltak), barnevern, fengselspersonell og dommere.

Tahir Mahmood er oppvokst i Pakistan og England, kom til Norge i 1991. Han har vært gjesteforeleser ved Universitetet i Salford i Manchester og på Høgskolen i Oslo, og konsulent innen internasjonal kriminalitet med norske myndigheter og finansnæringen som oppdragsgivere.

I Drammen, hvor han bor, har han startet lokale tiltak som «Flerkulturell feiring av jul, nyttår og Id» og Drammen og omegn Tros— og livssynsforum.

I fjor høst ble foreldre, politi, myndigheter og andre rystet over at to, unge norsksomaliske søstre hadde reist til Syria og at ennorsksomalisk mann ble mistenkt for å delta i terrorangrepet mot et kjøpesenter i Nairobi.

Regjeringen arbeider nå med en ny handlingsplan mot radikalisering og voldelig ekstremisme. Den ventes å bli lagt frem i mai.

En tretrinnsrakett

— Lærere, og andre som møter unge, vet svært lite om radikalisering, religion og ekstremisme, konstaterer Mahmood.

Alle må lære å se signalene når ungdom begynner med ny klesstil, symboler, trekker seg unna familie og venner, murer seg inne foran PC-en. Tahir er særlig bekymret for unge som kommer fra krigsområder. I sin kursmodell deler Tahir radikaliseringsprosessen inn i tre stadier:

  • Første steg: Unge føler seg annerledes og utenfor, søker identitet og tilhørighet. Frustrasjon over generell urettferdighet, rasisme, at barn i Syria blir drept. Ennå ikke aggressiv eller voldelig.
  • Andre steg: Frustrasjonen blir mer aggressiv. Mestring søkes ved handling i form av sinne, protester, demonstrasjoner, brenning av flagg, trusler.
  • Tredje steg: Hevntørst, går fra demonstrasjoner til vold, terrorhandlinger, selvmordsbomber. Gruppetilhørighet. Eksisterende lover og normer blir erstattet med gruppens definerte lover og normer.

- Mangler rasjonell tankegang

— De som blir radikalisert, mangler rasjonell tankegang. De evner ikke å filtrere ut dårlig påvirkning. De underkaster seg nye normer og regler, særlig hvis påvirkningen er konstant fra radikaliserte foreldre, venner og sosiale medier. Vi ser at dette også gjelder utdannede mennesker, sier Tahir som understreker at imamer må være forsiktige med hvordan de underviser religion, for å motvirke at den blir brukt som skalkeskjul for vold.

- Jeg synes Tahirs funn er veldig interessante. Av alle modellene for å forklare radikaliseringsprosessen som jeg er blitt presentert for, synes jeg Tahirs er en av de mest omfattende, sier statssekretær Himanshu Gulati i Justisdepartementet.

I likhet med Tahir mener Gulati at innvandrerungdom er spesielt utsatt. Han synes Tahirs modell gir god oversikt og innsikt i hva som trigger radikalisering.

— Problemet med å forstå radikalisering som fenomen, er at det er veldig vanskelig å identifisere hva som trigger prosessen ettersom vi ser radikalisering både blant dårlig integrerte personer, men også tilsynelatende godt integrert og utdannede individer, sier Gulati.

Les også:

Relevante artikler

  1. DEBATT
    Publisert:

    Vi har ikke råd til å tape kampen om unge muslimers hjerter og sinn. Vi må kjempe - nå. | Abid Raja

  2. KOMMENTAR
    Publisert:

    Mange veier til ekstremisme

  3. VERDEN
    Publisert:

    Ny rapport viser at gutter ble vervet til terrorgrupper, jentene fant veien selv

  4. KRONIKK
    Publisert:

    Vi hører for lite om den rollen Allah spiller i radikaliseringsprosessen.

  5. DEBATT
    Publisert:

    Liberale norskpakistanere som krever frigjørelse, oppfattes som en trussel

  6. KRONIKK
    Publisert:

    Jeg har innsidekunnskap om radikalisering. Jeg er en eks-radikaler