Norge

1 av 3 tror TV-en vil dø

33 prosent av norske teknologieksperter tror TV-en vil forsvinne.

1 av 3 tror TV-en vil forsvinne fra norske hjem. AMEL EMRIC

  • Christine Jensen

Bill Gates er ikke den eneste som spår TV-ens død. 33 prosent av de spurte i en norsk undersøkelse er enig med Microsoft-grunnleggeren.

På spørsmål om hva de tror kommer til å bli den dominerende plattformen for informasjonshåndtering i hjemmet i fremtiden, svarer bare 14 prosent TV-en.

Både PC og mobile plattformer spås å være viktigere enn TV-en. Så mange som 42 prosent mener det er PC-en som blir dominerende hjemme. 33 prosent tror på mobile plattformer, mens 11 prosent har tro på "andre ting".

Svarene kommer frem i Teknologibarometeret, et samarbeid mellom Hewlett-Packard og Norstat der norske teknologieksperter spår om trender og utviklingstrekk innen IT og teknologi i samfunnet.

PC-eksplosjon

Det var i mai-utgaven av barometeret at en tredjedel av ekspertene svarte at de tror TV-en kommer til å dø. HP er ikke overrasket.

— Dette svarer godt til den opplevelsen vi har av utviklingen i norske hjem. For øyeblikket er det på PC-siden vi opplever eksplosjonen her hjemme. Vi har mer enn doblet salget i volum til hjemmemarkedet i Norge bare det siste året, sier Amund Hamre, markedssjef for PC-er og aksessprodukter i Hewlett-Packard Norge (HP).

Han tror at om ikke TV-en dør ut, så vil den i alle fall bli brukt til andre ting enn å bare se på TV.

— Jeg tror at vi vil bruke mindre tid på å se TV-programmer på TV-en og mer tid på andre typer ting som Internett og musikk, sier Hamre til Forbruker.no.

HP tror det norske samfunnet ikke er langt unna en situasjon der det er vanlig at PC har overtatt for TV som samlingspunktet i hjemmet.

Hvorfor ikke?

"Vi har allerede sluttet å lese papiraviser (www.dagbladet.no), ringe hverandre (msn og skype) og gå i banken (nettbank) så hvorfor ikke droppe TV-en også?" , spør bloggeren Arrowena.

Medieforsker Paal Fure er ikke helt enig.

— Alt tyder på at TV-ens rolle og funksjon endrer seg radikalt, men den er ikke døende, sier forskeren, som er administrerende direktør i mediebyrået Vizeum.

Politisk korrekt

Han mener det nærmest er blitt populært å prate om TV-ens død

— Det er nesten som om det har blitt politisk korrekt i enkelte kretser å si at TV-en kommer til å dø, men faktum er at vi er i ferd med å gå inn i en helt ny TV-æra, sier Fure.

— Det har knapt skjedd noe med TV siden vi gikk over fra svart hvitt til fargefjernsyn, men nå skjer det ting. Det digitale bakkenettet, digital kabel, digital parabol og IPTV legger jo til rette for en revitalisering av TV-en. Dessuten har forretningsmodellene blitt mer effektive. Det er for eksempel høyere spill om sportsrettigheter enn noen gang tidligere, sier Fure.

Spørsmål og svar fra Teknologibarometeret:

Bill Gates m.fl har spådd at TV-en kommer til å dø. Er du enig i dette utsagnet?
Ja 33 %
Nei 67 %
Hva tror du kommer til å bli den dominerende plattformen for informasjonshåndtering i hjemmet i fremtiden?
PC 42 %
TV 14 %
Mobile plattformer 33 %
Annet 11 %
Hvordan tror du utviklingen i tiden fremover kommer til å bli for TV:
Økende bruk 18 %
Omtrent som nå 42 %
Mindre bruk 39 %
Vet ikke/ Usikker 1 %
Hvordan tror du utviklingen i tiden fremover kommer til å bli for mobiltelefon:
Økende bruk 60 %
Omtrent som nå 34 %
Mindre bruk 6 %
Vet ikke/ Usikker 1 %
Hvordan tror du utviklingen i tiden fremover kommer til å bli for bærbare PC-er:
Økende bruk 86 %
Omtrent som nå 13 %
Mindre bruk 1 %
Vet ikke/ Usikker 1 %
Hvordan tror du utviklingen i tiden fremover kommer til å bli for stasjonære PC-er:
Økende bruk 12 %
Omtrent som nå 19 %
Mindre bruk 68 %
Vet ikke/ Usikker 1 %

Bruker mindre tid på TV

For nøyaktig et år siden skrev Aftenposten at bruken av dataspill, Internett og DVD for første gang var større enn TV-titting blant ungdom mellom 16 og 24.

Denne våren har spesielt bruken av nettsamfunn hatt en eksplosjon i Norge. I en SINTEF-undersøkelse som ble publisert i juni, går det frem at nettsamfunnet for mange har tatt over for TV-tittingen. 45 prosent av medlemmene i Nettby svarer at de synes det er mer givende å være i et nettsamfunn enn å se på TV.

Internett-TV

Fremtidens TV er Internett-TV. En global studie som Kampanje refererte til i mars viste at 60 prosent av ledere innen telekommunikasjon, kringkasting og media tror IPTV vil kunne gi vesentlig inntekt i løpet av tre års drift, men har ikke tro på store inntekter på kort sikt.

IPTV, også kalt Internett-TV eller bredbånds-TV, er et system hvor man kan få digital-TV levert over Internett. NextGenTel har allerede tilbudt IPTV til ADSL 2+-kunder lenge og flere kommer etter. Aftenpostens test for et år siden viste at IPTV er en seriøs konkurrent til kabel og satelitt. Nå kan man til og med få HDTV over Internett.

Les mer om IPTV her

Ikke PC i stua

Selv om det prates mye om det, er det ifølge Hamre bare et fåtall som har satt PC-en sin i stua og lar den fungere som et mediasenter.

— Men vi får flere spørsmål om det enn noen gang tidligere. Både direkte fra kunder og fra forhandlere som får spørsmål fra sine kunder, sier Hamre som tror vi vil få se mer av dette i fremtiden. Både fordi flere og flere har trådløse nettverk hjemme og fordi operativsystemet Windows Vista har mediesenter innebygget.

Stuen før styrerommet

Hewlett-Packard merker at privatmarkedet ønsker helt nye typer teknologiske løsninger og at teknologiselskapene har oppdaget dette behovet. Det har ført til at det utvikles løsninger til hjemmene før bedriftene, omvendt av det som har vært normalt tidligere.

Informasjonssjef i HP, Ragnhild Hærem Østmo, illustrerer endringen med å si at bransjen prioriterer "stuen før styrerommet".

Privatmarkedet etterspør den siste teknologien først. Spesielt i Norge er vi teknologikåte, forklarer Hamre. Nordmenn kjøper større og dyrere skjermer og kraftigere PC-er enn folk i resten av Europa.

Mens resten av Europa for eksempel konsentrerer seg om 17 tommers skjermer, er det 19 tommerne som dominerer i Norge i dag. 17 tommere er vi ferdig med.

— Markedsrapporter viser at 75 prosent kjøper 19-tommers skjermer, sier Hamre og avslører at det neste vil bli 22 tommers. - Om et år vil over halvparten av skjermene som selges være 22 tommer, sier han.

Om undersøkelsen

Det er 163 teknologieksperter som har svart på spørsmålene i Teknologibarometeret. Blant dem er IT-direktører, IT-konsulenter, IT-medarbeidere og andre IT-folk. Størst tro på at TV-en skal dø har de mellom 20 og 35 år (38 prosent) og kvinner (45 prosent).

  1. Les også

    Vi sosialiserer på nett

Amund Hamre, markedssjef for PC-er og aksessprodukter i Hewlett-Packard Norge (HP).

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Morten sparer 4000 kroner i året på å kvitte seg med TV-dekoderen

  2. FOTBALL

    Frykter strømmetrenden av fotballkamper vil øke: – Bidrar til svart økonomi

  3. DIGITAL

    Slik skal Canal Digital holde på kabel-TV-kundene

  4. REISE

    Kutter TV-skjermene på fly

  5. KULTUR

    Snart er hver tredje TV-seer over 60 år

  6. DIGITAL

    Forventer 20.000 nye produkter på verdens største elektronikkmesse