Norge

Frykter leveringsproblem

Fotorådet tror kraftig vekst i salget av speilreflekskameraer vil gi leveringsproblemer.

Canon 400D er et av markedets mestselgende speilreflekskameraer om dagen. Større salgsvekst enn antatt kan skape leveringsproblemer, frykter Fotorådet. Foto: Canon

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
Les også

Vi hjelper deg å velge


Mens Europa ellers forventer 55 prosent vekst i årets salg av speilreflekskameraer, tilsier den norske prognosen fra IKT-Norge/Fotorådet en vekst på hele 80 prosent.

— Da vil det ganske sikkert bli leveringsproblemer, uttaler informasjonssjef Knut Førsund i en pressemelding.

Mens det i fjor ble solgt 47 000 speilreflekskameraer i Norge, hvilket var en økning på drøye 50 prosent sammenlignet med året før, vil det etter den europeiske prognosen selges cirka 72 000 kameraer i år, og etter den norske prognosen cirka 84 000 kameraer.

Mote

Tall som med all tydelighet sier noe om det voldsomme momentet det er i speilrefleksmarkedet om dagen. Knut Førsund ser ikke bort ifra at de luftige prognosene til en viss grad kan forklares med at speilrefleks er blitt noe av et motefenomen.

— Det er blitt stas å gå rundt med et et speilreflekskamera, sier Førsund.

Mange sier de vil kjøpe

Som om ikke 80 prosent økning var nok, viser en undersøkelse som Visendi gjorde for Fotorådet tidligere i år, at halvparten av de som hadde planer om å kjøpe nytt kamera i år sier de vil kjøpe speilrefleks. Det ville i så tilfelle tilsvare et sted mellom 200.000 og 250.000 solgte speilreflekskameraer (i fjor ble det solgt 478 000 kameraer, hvorav speilreflekssalget bare utgjorde 10 %).

— Dette er vanvittig høye tall, sier Knut Førsund, som ikke har tro på at disse tallene vil holde stikk, og trekker en parallell til det som skjedde for en del år tilbake da de første digitalkameraene for alvor kom i Norge.

I år 2000 svarte 38 % av de som planla å kjøpe nytt kamera at de ville velge digitalkamera. Dette lå langt over de norske forventningene, og resultatet ble heller ikke så høyt. Men året etter ble resultatet 35 %. I 2002 utgjorde andelen av digitalkameraer 47 %, nøyaktig det samme som undersøkelsen hadde vist et år i forveien.

Kan få problemer

Trond Langeland, administrerende direktør i Canon Norge AS, bekrefter at en salgsøkning på 80% vil kunne skape kapasitetsproblemer.

— Vi har i utgangspunktet lagt til grunn den europeiske prognosen på 55 prosent, men det er ekstremt vanskelig å si noe nøyaktig om fremtidig økning i markedet som eskpanderer så enormt. Jeg tør derfor ikke si om IKT-Norge/Fotorådets prognose vil slå til, men ja, mye tyder på at Norge vil oppleve en større økning enn mange andre europeiske markeder, sier Langeland.

— Internt i Canon-systemet har vi mulighet for å omdisponere lagerkapasiteten for å dekke ekstra etterspørsel i enkeltmarkeder, men det er selvsagt en grense for hvor mye vi kan ta unna for, sier Langeland, som forteller at det allerede i dag er rimelig stramt hva supplering hva supplering av Canons populære angår.

Langeland understreker at den store etterspørselen etter digitalkameraet selvsagt er hyggelig, og at man vil gjøre alt for å unngå at kundene skal oppleve tomme butikkhyller.

- Ikke for alle

Høye salgstall og mye oppmerksomhet til tross, et digitalt speilreflekskamera er ikke nødvendigvis det rette kameravalget for alle.

Foto: Harald Halmer Svensen

Erik Faarlund, redaktør for fotonettstedet akam.no, har tidligere uttalt til Forbruker.no at et speilreflekskamera ikke nødvendigvis er det rette for alle.

— Min betenkelighet er at mange som nå går til anskaffelse av et speilreflekskamera, med fordel heller kunne gått for en kompaktkameramodell, sier Faarlund.

— En ting er at mange strengt tatt ikke har bruk for eller evner å utnytte de mange og avanserte mulighetene et digitalt speilreflekskamera byr på. Jeg tror også mange blir overrasket over hvor store og mindre hendige speilrefleksene er, sammenlignet med kompaktkameraene, sier han.

Kompakt også bra

Faarlund understreker også at selv om de digitale speilrefleksene er fantastiske kameraer, har også kvaliteten på kompaktkameraene blitt stadig bedre. Fokuset på speilrefleks og bedre bildekvalitet kommer på den måten også kompaktkameraene til gode, sier Faarlund.

Faarlund får støtte fra flere forhandlere vi har snakket med som forteller om kunder som skal ha speilrefleks uten å ha det minste kunnskap om hva et slikt kamera kan gjøre.

— Etter å ha kartlagt kundens reelle behov selger vi ikke sjeldent kunden ned på en god kompaktmodell, sier en av selgerne vi har vært i kontakt med.

Flere trekker likevel frem at speilreflekskameraene gjerne gjør en bedre jobb ved innendørsfotografering enn de fleste kompaktkameraer. Et ikke uvesentlig poeng i et land der veldig mye av fotograferingen skjer innendørs.

Ikke enig

Canons Trond Langeland er ikke ubetinget enig i Faarlunds innvendinger, og argumenterer med at alle kan bruke og få glede av autoprogrammene et speilreflekskamera tilbyr. –Jeg tror veldig mange setter pris på den økte bildekvaliteten et speilreflekskamera gir, og det store salget av objektiver bekrefter at mange utnytter mulighetene speilreflekskameraene gir.

Et kompakt eller hybridkamera blir således et nyttig supplement i situasjoner hvor man ønsker å ta kameraet på innerlomma, sier Langeland

Les våre kameratester:

Les vår store test av tre speilreflekskameraer.

  1. Les også

    Vi hjelper deg å velge

Knut Førsund og Fotorådet frykter det vil oppstå leveringsproblemer om prognosene på 80% salgsøkning slår til. Foto: IKT-Norge/Fotorådet

Relevante artikler

  1. DIGITAL

    Dette er årets beste kameraer 2017

  2. ØKONOMI

    Polet venter rekordår - rykker fra eget budsjett

  3. DIGITAL

    Vi kjøpte nesten én million nye DAB-radioer i fjor

  4. VERDEN

    Mens verden sliter med svak økonomi, gjør våpenhandlerne det bedre enn på lenge

  5. BOLIG

    Syv eksperter: Slik blir boligmarkedet i 2018

  6. A-MAGASINET

    Dette møtte turistene for 130 år siden - og i dag. Se de unike bildene!