Tirsdag kveld ble også en lang rekke "artige" faktaopplysninger om alle typer trafikk i og rundt Oslo lagt frem.
- Visste du f. eks. at gjennomsnittshastigheten på hovedveinettet i Oslo og Akershus har økt med drøyt én km i timen, fra 2007 til 2009?
- Til ca. 42 km/t?
- At det går litt raskere på strekningen Ryen-Lysaker, men knapt nok raskere mellom Asker og Bjørvika?
- At gjennomsnittsfarten har gått ned på strekningen Skedsmovollen — Bjørvika?
Positive til bompenger
Bomringpasseringer:
- Fra 2011-2012 økte trafikken gjennom bomringen til Oslo med 0,4 prosent .
- Antall bomringpasseringer fra Bærum økte med 0,5 prosent.
- I 2012 sier omtrent like mange at innføringen av bompenger i Oslo-området har vært positiv (49 prosent) som negativt (51 prosent). (Så sent som i 2011 mente 60 prosent at den hadde vært negativ, 40 prosent positiv.)
Hovedveinettet:
- I 2012 var 59 prosent fornøyd med hovedveinettet, 5 prosent ned fra 2009. Kollektivtrafikken:
- Kollektivtrafikken har økt med 25 prosent fra 2007 til 2011.
- I 2012 var 64 prosent fornøyd med kollektivtilbudet. Det er toppscore for perioden 2003-2012. Tilrettelegging gang-sykkel-kollektiv:
- Folk har høyst ulik oppfatning om utviklingen for gange, sykkel etc.
- Hele 77 prosent er fornøyd med dagens tilrettelegging for gående.
- 60 prosent er fornøyd med tilretteleggingen for kollektivtilbud.
- 58 prosent er misfornøyd med tilretteleggingen for sykkelveinettet.
Fornebubanen kan åpne for massiv fortetting. Totalt har Ruter regnet seg frem til at det er potensial for nærmere 9000 boliger på Majorstuen og mellom Frognerkilen og Lysaker.
Dette vil folk prioritere opp — og ned:
- 84 prosent av befolkningen vil prioritere opp kollektivtrafikanter.
- 77 prosent vil prioritere opp syklister.
- 51 prosent vil prioritere opp fotgjengere.
- Bare 34 prosent vil prioritere opp bilister. 18 prosent vil prioritere dem ned, 46 synes dagens nivå er passe.