Norge

Her har de gym hver dag

Hver dag, uansett vær. Når skoleklokken ringer litt over klokken 11, løper alle elevene ut av klasserommene. På timeplanen står den daglige økten med fysisk aktivitet.

Lars Tollefsrud i klasse 9c på Søndre Land ungdomsskole leder an i den fysiske økten med rockering. STEIN BJØRGE

  • Wenche Fuglehaug
    Journalist
  • Liv Berit Tessem

Les mer:

Hva syns du? Diskuter nederst i saken.

Elevene ved Søndre Land ungdomsskole nøyer seg ikke med kroppsøving to ganger i uken. Alle har i tillegg 30 minutter med daglig fysisk aktivitet, kjent som FYSAK. Ferdigheter spiller ingen rolle, men alle må delta, uansett. Sånn har det vært de siste ni årene.

— Det er kjempebra. Vi har det gøy, og frisk luft og aktivitet gjør at skoledagen virker kortere. Dessuten blir vi mer opplagte og glade, sier Lars Tollefsrud i klasse 9c.

Han bruker rockeringen med liv og lyst før han løper videre til neste aktivitet.

Siden 2005 har Regjeringen lovet alle elever fysisk aktivitet hver dag, men ingenting er skjedd. To gymtimer i uken er fortsatt det vanligste for elever i grunnskolen. Helsedirektoratet mener alle barn bør få inn fysisk aktivitet én time hver dag, og det nasjonale rådet for fysisk aktivitet har etterlyst handling fra Regjeringen.

Ved Søndre Land har de tatt grep og får inn 30 minutter daglig aktivitet ved å ta fem minutter fra alle fag daglig.

Obligatorisk

Ute skinner solen og for første gang på lenge kjennes asfalten under bena. Før vi har snudd oss er de 250 elevene organisert i grupper. Kanonball, stafett med innlagt rockering og hoppetau, tur, orientering, innebandy og styrketrening står på programmet. Ingen skifter til gymtøy, men alle har gode sko og robuste klær. Tiden kastes heller ikke bort til rigging av utstyr. «Just do it» er mottoet, og målet er å få opp pulsen, ikke nødvendigvis bli svette og slitne.

— Ingen får karakter i FYSAK, men det er obligatorisk oppmøte og deltagelse. Målet er ikke å være best i den aktiviteten man holder på med, men å røre på seg. Vi har det gøy sammen, sier Simen Wahlstrøm i klasse 10b.

Jan Tore Dreier er skolens egen FYSAK-koordinator. Han har ansvaret for gjennomføringen av alle aktivitetene, der også lærerne deltar. Rektor Knut Solhaug er også jevnlig med og får prøvd seg både på jetskifotball og rockering.

— Vi vet at 95 prosent av elevene er grunnleggende positive til daglig FYSAK. Det er de som ikke har lyst som oftest er minst aktive på fritiden. Det er ekstra viktig å få disse ungdommene med, sier Solhaug.

I tillegg til bedre utholdenhet og fysiske egenskaper har satsingen, ifølge Solhaug, ført til økt trivsel blant elevene og de ansatte, bedre konsentrasjon, økt matlyst, bedre læringsmiljø og sosialt samspill og generelt mindre konflikter og mobbing.

Lavbudsjett

Skolen får penger av kommunen til FYSAK, men budsjettet er lavt. Blant aktivitetene hører også gratis overnattingsturer. 10.-klassingene går hver høst over Besseggen. Rullestolbrukere og de som har litt høydeskrekk tar den alternative ruten. –Disse turene har gitt oss minner for livet, smiler Anna Lihagen i 10a.

Søndre Land har sitt eget idrettslag og sin egen elevkantine, uten brus på salgsplakaten. Hånd i hånd med høyt aktivitetsnivå går nemlig sunt kosthold.

— Er det ingen som synes alt dette er litt for prektig?

— Nei, bare noen veldig få. Men når det striregner og er minus 20 kuldegrader, er det ikke alltid like moro å løpe ut. Men vi bare gjør det, sier elevene.

  1. Les også

    Resept for et sunnere Norge

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPREK

    På denne skolen lærer ungdommene å gå tur

  2. NORGE

    Emil og Annika lærer matte mens de løper

  3. NORGE

    Derfor blir det bråk når politikerne bestemmer at elevene skal ha en time fysisk aktivitet hver dag

  4. SPREK

    Ny studie: Slik kan fysisk aktive barn få bedre helse som voksne

  5. SPREK

    I 13 år har aktivitetsnivået til barn og unge stått stille: – Et resultat av manglende vilje

  6. DEBATT

    Mer fysisk aktivitet i skolen redder ikke folkehelsen