Norge

Fikk 100 forslag etter nesten 30 år

På 1980-tallet begynte man planleggingen av E18 gjennom Follo. Nylig inviterte Veivesenet til folkemøter der «alle» kunne peke ut hvor veien burde gå.

  • John Hultgren
    Utenrikssjef

Les også:

Det kom inn 100 forslag. Noen mil sør for problemstrekningene gjennom Gudbrandsdalen har prosjektleder Bettina Sandvin i Veivesenet ansvar for en europavei som også går i rykk og napp.

For tredje tiåret på rad strever man med å bli enige om en trasé for E18 fra Vinterbro i Akershus og videre i retning Sverige. At det er langt frem illustreres ved at Sandvin og planleggingsleder Elin Bustnes Amundsen nylig inviterte til folkemøter i Ski og Ås. «Du kan foreslå hvor nye E18 skal gå», var tittelen på lokalavisen Østlandet Blads oppslag.

— Vi har også hatt møter med egne folk i Veivesenet og med de aktuelle kommuene. Nå sitter vi og grovsorterer blant 100 forslag som er kommet inn. Alle ideene, enten de kommer fra profesjonelle veiplanleggere, grunneiere eller andre, blir evaluert over den samme lesten, i den samme kvernen. Det er prinsippene ved ideene som blir vurdert, som om traseen skal gå litt øst av hensyn til jordvern, eller andre forhold. Dette er ingen eksakt vitenskap. Målet er å finne 5 - 10 traséforslag vi kan gå videre med, sier Sandvin.

— Hender det at du ønsker deg en statlig reguleringsplan for hvor veien skal gå?

— Det har jeg egentlig aldri ønsket. Jeg opplever at det er et behov for å ta seg tid i denne prosessen, ting skal modnes litt, selv om prosessen kan være lang og oppfattes som treg. Vi trenger å bruke litt tid på å finne den beste løsningen, sier hun.

Les også

  1. Bygger E6 i etapper likevel

  2. Planlegger lange bilkøer og stappfulle tog