Norge

Foreløpig ingen støtte for E18-forslag - men Veivesenet undersøker

Høyre får ingen støtte for å bygge hele Høviktunnelen på E18 nå. Samtidig har Bærum foreslått for Oslo å bygge tunnelen - men la ett løp stå ubrukt.

Høviktunnelen slik den er planlagt på E18 vest for Oslo. Foto: Statens vegvesen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

I tillegg skal Veivesenet igjen se på mulighetene for å redusere de mange komplikasjonene ved amputert utbygging:

  • Flere mister husene.
  • Det blir mer støy.
  • Bare halve Høviktunnelen bygges.
  • Busser overtar sykkelbro.
  • Prisen økes med 200 millioner kroner.

Dette er bare noen av konsekvensene av amputert E18-utbygging, kunne Aftenposten fortelle 24. januar.

Flere av komplikasjonene skyldes at an bare får bygge deler av den planlagte Høviktunnelen.

Dette fikk Eirik Lae Solberg, Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, til å foreslå at Oslopakke 3-partene umiddelbart ble enige om å fullføre Høviktunnelen og la resten av avtalen stå.

Han fikk støtte av fylkesordfører Anette M. Solli (H). MDGs gruppeleder i Bærum bystyre, Nikki Schei, uttalte til Aftenposten at tanken var god, men at dette likevel var å skyve problemene foran seg.

Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i Oslo bystyre. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Neste mulighet er møte 2. mars - Veivesenet undersøker

Etter møter torsdag og fredag i forrige uke er det klart at forslaget ikke fikk støtte fra de øvrige Oslopakke 3-partene.

– Ingen av de andre ville gå inn i dette nå, sier Solberg til Aftenposten.

– Men innen 2. mars, når vi har et neste møte, skal Veivesenet gå gjennom konsekvensene og peke på alternative løsninger. Høviktunnelen er ett naturlig alternativ å se på, sier Solberg.

Samtidig har Bærum - etter at byrådet i Oslo sendte innsigelse mot videre utbygging av E18 - foreslått at Høviktunnelen bygges nå, men at ett løp inntil videre ikke bygges.

– Vi trenger ikke dette før ny E16 skal kobles på, ved Sandvika, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) til Aftenposten.

Les mer om

  1. E18
  2. Statens vegvesen