Norge

Har vokst i det stille

Fra etableringen av NorgesGruppen for ti år siden har selskapet spist seg stadig mektigere i det totale markedet for dagligvarer.

Norgesgruppens grossistselskap heter Asko Norge. Grossistgigantens lastebiler er et daglig syn på norske veier. Foto: INGAR STORFJELL

Les også

NorgesGruppen er et resultat av at en av norgeshistoriens mektigste dagligvaregrossister, Joh. Johannson AS, slo seg sammen med en rekke store dagligvarekjeder for ti år siden. Siden den gang har giganten kjøpt seg inn i mange voksende kjeder, også utenom dagligvare.

De har eierandeler i Deli de Luca, Kaffebrenneriet, Big Horn Steak House og Dolly Dimple’s, for å nevne noe.

Vant over svenske

Grossistselskapet Joh. Johannson heter i dag Asko Norge. Styrelederen i NorgesGruppen er Knut Hartvig Johannson, faren til Johan Johannson. Begge går inn i en rett nedadstigende arverekke fra den Johan Johannson som startet grossistvirksomhet på Filipstadkaia i Oslo i 1866.

De solide markedsandelene NorgesGruppen har bygget seg opp på områdene utenom dagligvarekjeder kommer fra konkurrentene. I 2008 vant giganten to store kontrakter fra den svenske grossisten Menigo Foodservice.

80 prosent forsvant

Kontraktene var med Statoils bensinstasjoner og med den såkalte Innkjøpsgruppen – som er et innkjøpssamarbeid mellom Iss Facility Services, Umoe Catering og Petter Stordalens Choice Hotels Scandinavia.

På under ett år gikk Menigo fra en omsetning på nær 2 milliarder kroner til styrt avvikling i Norge.

–Forklaringen på at vi har besluttet å avvikle virksomheten i Norge er så enkel som at rundt 80 prosent av omsetningen vår forsvant da vi mistet distribusjonskontrakter vi hadde med Statoil og Innkjøpsgruppen, sa administrerende direktør Håkan Matz til Adresseavisen i oktober 2008.

  1. Les også

    Selger annenhver matbit i Norge

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Kiwi gir familien Johannson sterk vekst

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Norges ubestridte dagligvarekonger har doblet overskuddet på ti år

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet: Overrasket over de store prisforskjellene

  4. LANGRENN
    Publisert:

    Dette dokumentet viser skiforbundets hemmelige avtale. Da den utløp, kom e-postene som overrasket Coop.

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Her kan du lese ligningstallene til kjente nordmenn