Har vokst i det stille
Fra etableringen av NorgesGruppen for ti år siden har selskapet spist seg stadig mektigere i det totale markedet for dagligvarer.
Les også
NorgesGruppen er et resultat av at en av norgeshistoriens mektigste dagligvaregrossister, Joh. Johannson AS, slo seg sammen med en rekke store dagligvarekjeder for ti år siden. Siden den gang har giganten kjøpt seg inn i mange voksende kjeder, også utenom dagligvare.
De har eierandeler i Deli de Luca, Kaffebrenneriet, Big Horn Steak House og Dolly Dimple’s, for å nevne noe.
Vant over svenske
Grossistselskapet Joh. Johannson heter i dag Asko Norge. Styrelederen i NorgesGruppen er Knut Hartvig Johannson, faren til Johan Johannson. Begge går inn i en rett nedadstigende arverekke fra den Johan Johannson som startet grossistvirksomhet på Filipstadkaia i Oslo i 1866.
De solide markedsandelene NorgesGruppen har bygget seg opp på områdene utenom dagligvarekjeder kommer fra konkurrentene. I 2008 vant giganten to store kontrakter fra den svenske grossisten Menigo Foodservice.
80 prosent forsvant
Kontraktene var med Statoils bensinstasjoner og med den såkalte Innkjøpsgruppen – som er et innkjøpssamarbeid mellom Iss Facility Services, Umoe Catering og Petter Stordalens Choice Hotels Scandinavia.
På under ett år gikk Menigo fra en omsetning på nær 2 milliarder kroner til styrt avvikling i Norge.
–Forklaringen på at vi har besluttet å avvikle virksomheten i Norge er så enkel som at rundt 80 prosent av omsetningen vår forsvant da vi mistet distribusjonskontrakter vi hadde med Statoil og Innkjøpsgruppen, sa administrerende direktør Håkan Matz til Adresseavisen i oktober 2008.