Norge

Hongkong-giganten MTR bekrefter at de ønsker seg inn på NSBs enemerker

MTR er en stor operatør av lokaltog og T-bane i Hongkong.
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist
  • Ja, vi vil gå inn i dette. Det er beskjeden fra banekjempen MTR, på spørsmål om de vil konkurrere om Sørlandsbanen, Dovrebanen, Jærbanen, Trønderbanen og andre som nå legges ut på anbud.

I juni 2013 kunne Aftenposten fortelle at Hongkong-baserte MTR var interessert i å kjempe om norske toglinjer, når sjansen måtte by seg.

  • Her kan du lese om hvilke linjer dette er, og hva dette betyr for jernbanen i Norge.
    Torsdag, samme dag som Regjeringen varsler at de legger ut to store norske jernbanepakker på anbud, bekrefter leder for MTR Nordic, Peter Viinapuu, at er klare.
Peter Viinapuu, sjef ro MTR Nordic i Sverige

— Ja, vi går inn, sier kjempen MTR

— Vi kommer til å gå inn i dette, absolutt, sier Viinapuu til Aftenposten.

— Vi vil studere dette nøye og finne ut av hvor store kontraktene er, hva slags rutetabeller og tilbud som skal gis, og hva vi i MTR kan gjøre for å gi et bedre jernbanetilbud i Norge.

- Dere garanterer allerede at dere vil legge inn bud?

— Så langt vil jeg ikke strekke meg i dag, det er mange fakta som ennå ikke er klare. Men ja, vi kommer til å sette oss nøye inn i dette. Vi ser på Norge som et interessant land, der jeg tror vi kan bidra til å utvikle kollektivtrafikken. Og selv om vi leier tog har vi gjerne kontroll på vedlikehold.

- Det var derfor dere kjøpet ut NSB/Mantena fra vedlikeholdsselskapet TBT Stockholm AB i forrige uke?

— Ja. Vi hadde et godt samarbeid med NSBs datterselskap Mantena, men da kontrakten for T-banen i Stockholm ble forlenget valgte vi denne løsningen.

MTR-banesett under produksjon

— Regjeringen konstaterer at det ikke blir aktuelt å la MTR stille med egne tog, og få kontroll på eiendommene rundt stasjonene?

— Noen steder, som Göteborg-Stockholm, kjører vi egne sett. Også på T-banen i Stockholm leaser vi materiell. Det vil vi også gjøre når vi nå overtar lokaltogene rundt Stockholm.

— Å ikke bruke egne tog eller ha kontroll over eiendommene gjør det ikke mindre interessant.

Slår SJ på punktlighet Stockholm-Göteborg

- Men er dere bedre på punktlighet enn andre togselskaper, når infrastrukturen er den samme?

— For vår ekspresslinje Göteborg-Stockholm har vi ti prosent bedre punktlighet enn konkurrenten SJ. På T-banen i Stockholm har vi nå 97,7 prosent punktlighet.

MTR har i flere år kjørt T-banen i Stockholm

— Det er best i T-banens 60-årige historie og bedre enn avtalen vi har inngått med de lokale myndighetene, sier Viinapuu.

Arbeiderpartiet: – Vi ville gått helt motsatt vei

Eirik Sivertsen er Aps nestleder i transportkomiteen på Stortinget og partiets samferdselspolitiske talsmann. Han sier at partiet ville gått helt motsatt vei av Regjeringen om de satt i posisjon.

— Vi vil ha et stort, integrert jernbaneselskap. Gå motsatt vei av å fragmentere, sier han.

— La oss håpe at privatiseringen gir en positiv effekt. Men det er veldig uklart hva man vil spare på dette. Det er jo den samme infrastrukturen som ligger der, vil vi spare på at det konkurreres om sporkapasiteten? Kapasiteten på Nordlandsbanen er sprengt.

Fortsatt er NSB kongen på Oslo S

— Og med den nye jernbaneorganiseringen, hvem skal nå bestemme hva som skal prioriteres? Det er ikke sikkert privatisering er så egnet i Norge, sier Sivertsen.

— Da vi var i regjering satte vi i gang med en storstilt investering i jernbanen. Det begynner å gi resultater. Vi ønsker å videreføre den satsingen, innenfor den offentlige rammen, sier Sivertsen.

Les mer om

  1. Vy
  2. Samferdsel