Norge

#Anbefalt: «Sophie Elise (20) satte fyr på Freia»

Bloggeren Sophie Elise har massiv påvirkningskraft når hun skriver «Ikke kjøp disse påskeeggene!»

afp000858082-iqdU6HYXM3.jpg Foto: Lise Åserud, NTB Scanpix

Bloggposten fra fredag 13. mars, der Sophie Elise påstår at Freia er en versting i bruk av palmeolje og at påskeegg som inneholder slik olje ødelegger planeten, er lest nesten 700.000 ganger, skriver Frederik Aune Guttormsen på sin blogg. Han går grundig gjennom tallene, og forklarer hvorfor Freia trolig tar veldig feil når de sier at Sophie Elises utspill neppe går ut over påskeeggsalget.

«At Freia ikke har noe forhold til Sophie er totalt irrelevant. Halve Norge har derimot det, dvs. desom kjøper produktene deres.»

Les Aune Guttormsens blogg her.

En annen blogger, Gunnar Tjomlid, skriver at Sophie Elise «i kjent rosabloggerstil ikke (har) tatt seg bryet til å egentlig sette seg inn i saken.» Tjomlid skriver at Freia istedenfor å bagatellisere Sophie Elise, burde ha fått frem at «deres palmeolje er basert på en bærekraftig produksjon og at de har forpliktet seg til en «no deforestation policy» , altså at regnskog ikke skal raseres i produksjonen av palmeolje.

Det er nemlig realiteten. Og det er trist at den realiteten er underkommmunisert, fordi i folk sin iver etter å «gjøre det riktige» ender de egentlig opp med å gjøre det som er feil. Å straffe en produsent som faktisk tar miljøproblemer knyttet til palmeolje på alvor, blir alt annet enn konstruktivt.»

Les Tjomlids blogg her.

PS! Sophie Elises bloggpost hadde mandag formiddag 666 kommentarer...