Norge

Sikorsky-helikopter måtte avbryte flyvning til Stavanger

Et Sikorsky-helikopter fra CHC Helikopter Service Helikopterservice måtte landet på Ula-plattformen etter at piloten fikk varsel om at oljetrykket til girboksen kunn være for lavt

  • Wenche Fuglehaug Fallsen
    Journalist

Helikopteret var på vei fra plattformen Mærsk Gallant i Nordsjøen til Sola lufthavn i Stavanger med 14 passasjerer og et mannskap på to.

Kontrollert landing

– Sikorsky-helikopteret av typen S92 tok av fra Mærsk Gallant klokken 9.51 fredag morgen, og piloten fikk underveis varsel om at det kunne være for lavt oljetrykk i girboksen. Når et slikt varsel oppstår, er det normal prosedyre at piloten avbryter flyvningen.. Han foretok en kontrollert landing ved Ula-plattformen klokken 9.52, sier Elisabeth Skarsbø Moen, talsperson for CHS Helikopter Service.

Hun forteller at helikopteret fortsatt står på plattformen.

– Passasjeren blir godt ivaretatt på plattformen og helikopteret undersøkes nå av teknikere, opplyser Skarsbø Moen.

Mærsk Gallant borer for Total Petro.

– Hendelse

Hovedredningssentralen Sør-Norge fikk melding om hendelsen, og varslet båter i nærheten av Ula-plattformen.

– Landingen skjedde uten dramatikk, og vi ser på dette som en hendelse, sier redningsleder Ola Vaage.

29.april styrtet et Super Puma-helikopter ved Turøy nord for Sotra. 13 mennesker omkom i styrten da rotoren løsnet. Det europeiske luftfartstilsynet EASA har gitt flyforbud til Airbus helikoper over hele Europa.

Havarikommisjonen har foreløpig ikke konkludert om årsaken til styrten ved Turøy,men har pekt ut tre mulige forklaringer på feil: Feil i sluttsteget på girkassen, feil ved veksel mellom girkasse og rotormast og feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget.

Helikopterprodusenten Airbus mener sistnevnte feil er mest sannsylig.

Les også

  1. Har trolig funnet årsaken til helikopterulykken

  2. Slår full helikopter-alarm etter Turøy-ulykken

Les mer om

  1. CHC Helikopter Service
  2. Hovedredningssentralen
  3. Nordsjøen