E-postkrigen gir bedre tilbud
De internasjonale internettgigantene Yahoo!, Google, Lycos og Microsoft (Hotmail) fører en innbitt kamp om å få betjene folks e-postkontoer. Jakten på kundene har allerede ført til bedre tjenester, og enda flottere skal det bli, om vi skal tro ekspertene.
Etter at søkemotorselskapet Google varslet om sin e-postsatsning Gmail, med 1 gigabyte (1024 megabytes) gratis lagringsplass, har for eksempel Yahoo! Mail øket kapasiteten på sine brukerkontoer flere ganger. Nå gir de bort 250 megabytes gratis. Hotmail, som har over én million norske brukere, tilbyr klart minst plass til e-post, viser Aftenpostens gjennomgang. Foreløpig rekrutterer Google nye brukere ved å gi dem som allerede har konto muligheten til å invitere venner og bekjente. Men nå begynner det å bli mange som har en slik konto, dermed er tilbudet trolig på vei til en venn nær deg. Som den eneste av de store selskapene tilbyr Google også muligheten for å knytte e-postkontoen opp mot ditt vanlige e-postprogram, som for eksempel Outlook eller Eudora, uten å kreve betaling. Verdt å betale for? Mot en årlig avgift på mellom 120 og 150 kroner tilbyr Yahoo!, Lycos og Hotmail å fjerne reklamen, øke lagringsplassen og mangedoble størrelsen på vedleggene og bildene du kan legge ved e-postene dine. Men er det verdt pengene? Se gjennomgangen og bestem selv.