Norge

Lyver for å bli kvitt ansatte de ikke vil ha

  • Christine Gulbrandsen
  • Helt klart at det skjer at folk får overdrevent gode referanser, sier Adecco-direktør.

— Det er helt klart at det skjer at leder gir uforholdsmessig gode referanser for å bli kvitt en uønsket ansatt, sier Guri Larsen, direktør for Adecco Search & Select.

Hun mener det er alvorlig å gi en feilaktig referanse.

— Når du gir en god referanse, går du i praksis god for en person. I verste fall får den nye arbeidsgivere en ansatt som ikke er skikket til å gjøre den jobben de er satt til, og det kan få store konsekvenser, sier Larsen.

- Løgn eneste utvei

Øyvind Kvalnes, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, bekrefter at mange ledere føler at det å være økonomisk med sannheten er eneste utvei for å bli kvitt en vanskelig medarbeider.

— De klarer å overbevise seg om at det er greit at de tyr til en moralsk nøytralisering ved å si til seg selv: Alle andre ville gjort det samme eller: Det er slik arbeidslivet fungerer , sier Kvalnes.

— Enkelte klager også over stillingsvernet i Norge. Det er så strengt, hevder de, at løgn er eneste utvei.

Men både Kvalnes og Larsen mener at løgner ikke kan forsvares.

- Ugreit å lyve

Også konserndirektør i Manpower, Thor Bendik Weider, er negativ til det å gi overdrevent gode referanser.

— Nei, det er ikke OK. Man må alltid være ærlig i tilbakemeldingene, sier Weider.

Han mener at det er svært viktig å gi oppriktig referanse på hva som er positivt og hva som er eventuelle forbedringspunkter hos den ansatte.

Hvis ikke du er flink nok til å beholde gode ansatte annet enn å gi dem falsk negativ referanse, da er du ingen god arbeidsgiver.

Mette Manus, leder i Manus Motivation Group er enig.

— Når du blir spurt, vær ærlig på hva som ikke fungerer. Men det er mange måter å si ting på uten å dolke folk i ryggen, sier hun.

Det kan være vanskelig å gi noen dårlig tilbakemelding, men det er en del av jobben som leder.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Negativ omtale for å ikke miste ansatt

Adecco-direktør Guri Larsen tror også det skjer at noen spekulerer i å gi flinke medarbeidere en litt dårligere jobbreferanse enn fortjent, for at vedkommende ikke skal få jobben.

— Det kan nok helt sikkert forekomme i ren panikk over å potensielt miste en god medarbeider. Men det er en veldig dårlig strategi, for å si det mildt.

- Når du gir en god referanse, går du i praksis god for en person. Det er alvorlig å gi en feilaktig referanse, sier Adecco-direktør Guri Larsen. Adecco

— Du risikerer også at den ansatte som del av tilbakemeldingen fra den de søker jobb hos, skjønner at de har fått noen tilbakemeldinger som ikke var helt gode. Dersom de skjønner at det er du som har gitt en dårligere referanse enn de fortjener, er det et massivt tillitsbrudd, sier Larsen.

Når en medarbeider først har begynt å søke andre jobber, er det ofte et tegn å at han eller hun mentalt har tatt et skritt videre.

Hvis det er en person du virkelig ønsker å beholde, bør du heller ta en samtale med personen, høre hvorfor den søker ny jobb, og spørre om det er noe som kan gjøres for at den skal velge å bli.

— Hvis ikke du er flink nok til å beholde gode ansatte annet enn å gi dem falsk negativ referanse, da er du ingen god arbeidsgiver. Det er særdeles uprofesjonelt, sier Manpower-sjef Weider.

- Si nei

Hvis du blir bedt om å være referanse for personer du ikke kjenner godt nok eller kjenner ubehag med å være referanse for, bør du si det, og be han eller henne finne en annen.

— Du bør ikke være referanse om du ikke er positiv innstilt og ikke kan stå inne for det du mener. Det er første bud, sier Mette Manus.

Thor Bendik Weider er enig.

— Liker du ikke vedkommende, må du nesten si det samme – eller varsle at referansen ikke er den beste, sier Weider.

— Er du opptatt av å være etisk, så må du være ærlig og oppriktig. Det er noe med at ærlighet varer lengst.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Maria (24) får ikke nok utfordringer på jobben: Slik sier du opp på en god måte.

  2. KARRIERE

    Åtte feil du gjør når du søker jobb

  3. KARRIERE

    Elleve feil du gjør når du søker jobb

  4. KARRIERE

    Tolv tips voksne jobbsøkere bør kjenne til: Etter 380 jobbsøknader fikk Britt Forsmann (53) endelig jobb.

  5. SPORT

    Han snudde opp ned på norske skøyteresultater. Nå skal suksesstreneren få fart på idretten på Sørlandet.

  6. ØKONOMI

    Han (60) har jobbet 40 år på samme sted. Hun (36) har hatt seks arbeidsgivere