Norge

Vatnar om mulig nytt forslag: - Jeg tror ikke noe. Jeg vil se og vite.

Partene i Norwegian-konflikten møtes hos Riksmekler klokken 13.00. De har trolig aldri stått lenger fra hverandre enn nå.

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, ankommer Riksmeklingsmannens kontor. Pedersen, Terje

  • Alf Ole Ask

Streiken hars att Norwegian på bakken i Norge. Junge, Heiko

— Jeg tror ikke noe. Jeg vil se og vite, sa en ordknapp leder for pilotene i Norwegian da han ble spurt om han trodde Kjos hadde noe nytt å legge på bordet i dagens møte.

— Vi er forberedt på å bruke den tid som trengs, sier lederen for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar.

Riksmekler Nils Dailseide sier begge partene har kontaktet ham for å få i gang en samtykkebasert meklingsprosess.

— Jeg vet ingen ting om forhandlingsviljen. Nå må vi først utrede grunnlaget for en ny dialog, sier han.

Han kunne ikke anslå hvor lenge møtet ville vare.

På spørsmål om tonen mellom partene, sa han at han hadde vært opptatt og ikke registrert at det hadde vært dårlig stemning.

— Det er ingen motsetning mellom det å være uenige og det å kunne kommunisere godt i en meklingssituasjon.

Omkring 40 000 flypassasjerer, som skulle reist med Norwegian i dag, kan kanskje få gode nyheter i de nærmeste timene. Partene er etter en intens ordkrig det siste døgnet beredt til å snakke sammen.

Men det blir en betydelig oppgave for Riksmekler. Konflikten handler ikke om penger, i alle fall ikke i denne omgang, men mer om den såkalte styringsretten og dermed om prinsipper.

SAS-pilot: Rart at norske politikere er så passive:

Hva skal bestemme?

De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway.

1) Pilotene krever avtale med reell arbeidsgiver som de mener er morselskapet Norwegian Air Shuttle og at inngåtte avtaler følges.

2) Pilotene krever at avtaler\ne i Skandinavia skal være likeverdige og konkurranse på like vilkår.

3) Felles karrièremuligheter og fleksibilitet for piloter i hele konsernet.

Alle sitter Kjosfast

Dette har Norwegian avvist. Konflikten tilspisset seg ytterligere torsdag ettermiddag da styret i Norwegian Air Norway (NAN) besluttet å etablere nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark for de skandinaviske pilotene i selskapet.

Kamp om styringsretten?

Sentralt for Norwegian står den såkalte styringsretten. Det er ikke pilotene som skal få avgjøre i hvilken del av selskapet de er ansatt.

Norwegian har vært tydelige på at kostnadsnivået må ned og fleksibiliteten opp i den skandinaviske operasjonen hvis selskapet skal kunne beholde like mange piloter som i dag. Alternativet er nedbemanning i Skandinavia, understreket Norwegian i en pressemelding torsdag ettermiddag da det kunngjorde nyheten om de tre nye selskapene.

Svaret fra flyernes fagforening Parat var at dette ikke endret noe. De forholder seg til morselskapet.

Lovlig eller ikke

Ulike arbeidslivseksperter mener at dette ikke endrer noe i den fastlåste konflikten. Men hvorvidt det trekket Norwegian har gjort midt under en streik er lovlig eller ikke – er selvsagt heller ikke partene enige om.

Ikke reelle forhandlinger

Når partene møtes hos Riksmeklingsmannen klokken 13 er det ikke for å gå i reelle forhandlinger. Det er for å finne ut om det er grunnlag for å gjenoppta forhandlingene og dermed få en avtale som avslutter streiken.

Håper på reelle forhandlinger

Leder for pilotene i Norwegian Halvor Vatnar håper å møte en motpart som er forhandlingsvillig og som vil gå inn i reelle drøftelser også om de prinsipielle spørsmålene.

Vatnar sier det ikke er satt noen tidsfrist i forhandlingene hos Riksmekler, skriver NTB.

– Vi mener det er på tide å finne løsninger på konflikten både med tanke på alle passasjerene som ikke kommer dit de skal og vi forventer å kunne diskutere de viktigste spørsmålene som så langt i konflikten ikke har vært oppe til reelle drøftelser, sier Vatnar.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Retten: - Norwegian har drevet ulovlig innleie av arbeidskraft

  2. NORGE

    Norwegian ansetter 50 nye flyvere, ledelsen gjør full retrett

  3. ØKONOMI

    Fagforeningsleder om Norwegian-kaoset: - Vi advarte mot pilotmangel, men ble ikke hørt

  4. NORGE

    Norwegian: – Dette kunne vi ordnet internt

  5. NORGE

    Dagens Næringsliv: Norwegian Pilot Union takket nei til firedobbel lønn

  6. ØKONOMI

    SAS-konflikten: Pilotene varsler langvarig streik