Norge

Sporveien kan miste viktige ansatte mens de venter på Fornebubanen

Søndag åpnet Sporveien Løren stasjon og Lørenbanen. Det ble gjort innen fristen og litt under budsjett. Nå kan noen av de ansatte forsvinne til andre oppgaver, før planleggingen av Fornebubanen kommer i gang.

Det borgerlige byrådet brukte ni måneder. Nå etterlyser de svar fra byrådet om hvem som skal bygge Fornebubanen.

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Under bystyremøtet onsdag kveld stilte Hallstein Bjercke (V) spørsmål til samferdselsbyråden om hvorfor det ikke er avklart hvem som skal bygge Fornebubanen ennå.

Aftenposten har tidligere snakket med flere kilder i kollektivselskapene og på politisk plan. Det er liten tvil om at Sporveien er det foretrukne valget for byggingen av Fornebubanen.

Han mener det dreier seg om svak ledelse og slapp også en nyhet fra talerstolen:

Ifølge Bjercke skal Sporveien nå begynne å trappe ned utbyggingsavdelingen sin fordi de ansatte mangler arbeidsoppgaver.

Hallstein Bjercke (V) og Guri Melby (V) under budsjettbehandlingen i bystyret i fjor. Ifølge Bjercke vil Sporveien miste ansatte om prosjektet ikke snart kommer i gang.

— Mandag denne uken startet Sporveien å trappe ned organisasjonen sin. Det gjør at man mister avgjørende kompetanse i Sporveien, og det fører til større usikkerhet og større risiko i prosjektet. Din somling setter hele prosjektet i fare, sier Bjercke fra talerstolen i bystyret. Se hva Sporveien svarer til dette nederst i saken.

  • Dette skrev Aftenposten allerede i februar: Har brukt over ett år på å finne ut hvem som skal bygge Fornebubanen

Har ventet på svar siden januar 2015

Det forrige byrådet brukte ni måneder på å skrive et notat om saken hvor de bestemte seg for å etablere en midlertidig etat som skal ha ansvaret, mens Sporveien skal få oppdraget med å lede arbeidet. Den skulle startet opp 1. april. Dette er en løsning kollektivselskapene og politikerne i Oslo ikke ønsker seg.

Her er det tenkt at traseen til Fornebubanen skal gå. Men først må politikerne bli enige om hvem som skal få ansvaret for å bygge den.

Etaten blir opprettet for å omgå anskaffelsesregelverket. Akershus fylkeskommune ønsker å eie de 2,1 kilometerne med skinner som går i deres fylke, og kan derfor ikke gi oppdraget direkte til Sporveien som er heleid av Oslo kommune.I januar i fjor sendte Ruter et brev til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune der de skrev at det hastet å få en avklaring. Da det nye byrådet overtok, ønsket de å se nærmere på saken før de tok en avgjørelse.

Reguleringsplan i Oslo kan være forsinket

Eirik Lae Solberg (H) stilte spørsmål ved om reguleringsplanen er forsinket. Akershus er ferdig med sin del, og venter nå på at Oslo skal vedta sin reguleringsplan.

Ifølge Eirik Lae Solberg (H) vil ikke reguleringsplanen for Oslos del av Fornebubanen være klar før i 2017. Det er en forsinkelse. Til høyre er leder for hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune Solveig Schytz (V).

Den skulle vært klar i fjor sommer, men er blitt forsinket. Solberg spurte om det er slik at den kommer først i 2017.— Jeg forstår at reprsentanten Solberg er bekymret for fremdriften. Reguleringsplanen var allerede forsinket fra Ruters side da vi overtok kontorene. Vi har jobbet hardt siden den gang for å få fortgang i arbeidet, sier Berg.

Akershus har ikke hørt noe fra Oslo siden februar

Bjercke reagerer spesielt på at Oslo ikke har hatt kontakt med fylkesrådmannen i Akershus siden begynnelsen av februar. Det ble klart etter at Aftenposten skrev om saken.

— Jeg registrerer at byråden mandag sier til Aftenposten at det fortsatt ikke er avklart hvordan organiseringen blir. Det bekymrer venstre. Den bekymringen blir ikke akkurat mindre når fylkesrådmannen i Akershus sier at de ikke har hørt noe fra Oslo siden begynnelsen på februar, sier Bjercke fra talerstolen.

Byråden: - Er i dialog med Akershus

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) understreket at byrådet er opptatt av å organisere prosjektet på en god måte. Måten man organiserer det på nå, vil trolig bli brukt i de andre store kollektivprosjektene Oslo vil ha i gang de neste årene.

— Vi ser absolutt det kritiske i situasjonen, og vi ønsker å få landet på en god organisasjonsmodell så raskt som mulig. Derfor er vi i tett dialog med Akershus fylkeskommune, med Sporveien og Ruter, sier Berg til Bjerckes innlegg om Sporveien som mister ansatte.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg Nguyen (MDG) sier de har tatt kontakt med Akershus.

På spørsmålene om hvorfor Oslo ikke har vært i kontakt med Akershus siden februar, svarte samferdselsbyråden at de skal ha et møte i neste uke.— Vi går nå gjennom organiseringen på nytt. Vi ønsker å eie hele banen. Vi er ikke sikre på at Akershus var klar over implikasjonene av vedtaket de gjorde i fylkesstyret da de vedtok at de skulle eie en del av banen, sier Berg.

Abid Raja (V): - Staten må få fortgang i Fornebubanen

Til Aftenposten understreker Berg at de har jobbet med organiseringen av Fornebubanen siden byrådsskiftet. De har gått gjennom vurderingene og utredningene fra det forrige byrådet, bedt Sporveien og Ruter komme med sine vurderinger og så bedt kommuneadvokaten gjøre en vurdering av disse.

— Vi har vært opptatt av å høre på Ruter og Sporveien, i motsetning til det forrige byrådet, sier Berg.

— Jeg opplever at Akershus' vedtak gjør at vi må omorganisere hvordan vi driver kollektivtrafikken i Oslo. Jeg tror ikke det er riktig å gjøre det på den måten.

- Når er dette klart? Før sommeren?

— Så raskt som mulig. Men det er viktig å gjøre en grundig jobb.

- Du kan ikke si når det er klart?

— Det er ikke bare Oslo som kan bestemme. Vi må gjøre dette i samarbeid med Akershus og med kollektivselskapene våre. Det er viktig at vi har en god prosess.

- Viktig å beholde kompetansen

Per Magne Mathisen er konserndirektør for infrastruktur i Sporveien. Han leder avdelingen i Sporveien som trolig vil få ansvaret for Fornebubanen.

Mathisen sier de er opptatt av å beholde folkene som har gjort dette arbeidet.

— Fornebubanen er seks ganger så stort som Lørenbanen, men det er mange av de samme problemstillingene: Dype stasjoner og tunnel i samme type fjell som Lørenbanen. Det er viktig for oss å holde på den kompetansen, sier Mathisen.

Sporveien: - Ikke akutt akkurat nå

- Er den kompetansen i ferd med å forsvinne nå?

— Akkurat nå er det ikke akutt, men hvis det ikke kommer beslutninger om å gå videre med andre store prosjekter må vi gå gjennom kompetansen og se hva slags profil vi skal ha på vår avdeling videre.

- Med andre ord: Vil det si at dere mister folk?

— Vi kan ikke holde på folk i et uendelig tidsperspektiv. Vi er nødt til å ha arbeidsoppgaver til dem. Vi skal ikke nedbemanne, men disse ekspertene har mange muligheter og de er ute etter interessante arbeidsoppgaver. Det bygges mye ut i statlig sektor, og vi må forsøke å holde på dem, sier Mathisen.

Ønsker et svar

Mathisen understreker flere ganger at de har et godt samarbeid med kommunen.

- Når begynner dette å bli kritisk? Snakker vi om måneder eller år?

— Jeg tror vi kan si at det slik at innen rimelig tid må de som er med på prosjektet kunne se at det vil komme til å skje noe. Vi må begynne å tro på at det kommer en dato. Vi kan ikke utsette dette gjentatte ganger, sier Mathisen.

Les også

  1. Sporveien og Narvesen inngår milliard-avtale om nye kiosker

  2. T-banefører sparket etter 28 år

  3. Kapasiteten på trikken i Oslo er på bristepunktet

Les mer om

  1. Fornebubanen
  2. Samferdsel
  3. Kollektivtransport
  4. Sporveien
  5. Ruter