Dramatisk økning i forsinkelser

Løftet var 20 prosent færre togforsinkelser. Men realiteten er at forsinkelsene har økt dramatisk så langt i år.

  • John Hultgrensveinung Berg Bentzrød

–Rett og slett fryktelig. Vi er ikke stolt av dette, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Hun var en av jernbanetoppene som sammen med politikere snakket om tidenes satsing på norsk jernbane på Jernbaneforum 2009 i går. Forumet ble avsluttet med en paneldebatt hvor politikere fra alle partier lovet flere titalls milliarder kroner til jernbanen.

Det gjorde de samtidig som togpendlere på Østlandet måtte forberede seg på nok en marerittettermiddag. For akkurat mens politikerne kastet milliardene rundt i møterommet i Folkets Hus, stanset nok en gang togtrafikken vest for Oslo. Et togsett hadde revet ned en kjøreledning i Lier-tunnelen, og dermed kunne bare ett av sporene brukes.

Og på det sporet var det signalfeil. Dermed sto tusenvis av togpassasjerer nok en gang igjen på perrongen.

For dårlig.

Elisabeth Enger lovet at det skulle skje langt færre ganger i år i forhold til det svært dårlige fjoråret. Men så langt er virkeligheten den stikk motsatte. Jernbaneverkets egen statistikk viser at antall forsinkelser har økt på absolutt alle togstrekningene så langt i år. På Vestfoldbanen var punktligheten i uke 7 på 41 prosent. En annen måte å si det på er at 61 prosent av togene var forsinket.

NSB fortviler sammen med Jernbaneverket, og innrømmer at tilbudet til togpassasjerene rett og slett er for dårlig.

–Våre kunder har enhver rett til å være misfornøyd, sier konserndirektør for NSB persontog, Stein Nilsen.

Han tror ikke kundenes forventning til jernbanen kan innfris før det er bygget ut dobbeltspor på langt flere strekninger enn i dag. For trafikken mot Asker vil situasjonen bli bedre når en ny strekning dobbeltspor åpner i 2011. Men for passasjerene på Østfoldbanen ser han ingen lysning før i 2017 eller 2018.

–For våre kunder er 2018 veldig langt frem i tid, sier Nilsen.

Lykkedag.

Også samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) påpekte at trafikken sørover fra Oslo vil bli bedre fra 2011, men heller ikke hun kunne love noe for togpendlere på Østfoldbanen. Debatten med politikere fra andre partiet ble sterkt preget av at Nasjonal transportplan ennå ikke er lagt frem. Den skal legges frem neste fredag. Og selv om heller ikke finansminister Kristin Halvorsen (SV) ville lekke noe av innholdet til forsamlingen, sa hun likevel at satsingen på jernbane vil bli betydelig.

–Fredag den 13. mars vil gå inn i historien som en lykkedag for tog, sa Halvorsen.

Les også

NSB: Norge et u-land

KLIKK PÅ GRAFIKKEN FOR Å SE DEN STØRRE.