Norge

Endelig oppsummering: Vi kårer beste reisemåte Oslo-Stockholm

Vi konkurrerer ikke om å komme først. Vi konkurrerer om å ha den beste reisen. Grytidlig tirsdag morgen dro tre erfarne Aftenposten-jornalister fra Oslo S. Vi skulle finne ut hva som var best reisemåte: bil, fly eller tog?

Endelig var alle fremme på Sergels Torg. Magne Johansen (i midten) kom sist, etter over fem timer. Togentusiast Sveinung Berg Bentzrød (t.h) ble litt skuffet over togets punktlighet, mens Knut-Erik Mikalesen (t.v) var strålende fornøyd med sin flytur. Foto: Morten Uglum

  • Petter Winther
  • Magne Johansen
  • Knut-erik Mikalsen
  • Sveinung Berg Betzrød

Tusenvis av lesere fulgte med da Sveinung, KEM og Magne gjennomførte reisen Oslo-Stockholm – med hvert sitt fremkomstmiddel. Sveinung tok tog, KEM tok fly, og Magne kjørte bil.

I forkant hadde alle gått hardt ut og skrytt av sine respektive fremkomsmiddel, men da alle hadde ankommet Sergels torg, var det ikke tvil om hvem som hadde vunnet:

Fly!

Her er den totale oversikten:

Dette trodde journalistene på forhånd:

Hadde lenge den moralske ledelsen

Med helhjertet støtte fra mange som fulgte vår reisetest Oslo-Stockholm, opplevde jeg på toget lenge å ha den moralske ledelsen. Så snublet SJ i signalfeilen, rett før mål.

Selve reiseopplevelsen med X2000 Oslo-Stockholm var upåklagelig. I svært gode togseter, både på 1. og 2. klasse og det vennlige, värmlandske landskapet utenfor vinduet.

God og lavmælt stemning om bord, vennlig personale.

Alt lå til rette for at jeg skulle argumentere for beste reise, hadde vi bare holdt rutetabellen. I så fall hadde jeg brukt én og en halv time mer enn kollega KEM, men sluppet å bytte transportmiddel og alt stresset på Gardermoen.

Men signalfeilen som rammet mitt og andre tog litt utenfor Stockholm, ødela mye av godfølelsen. Den økte fra ti til litt over 30 minutter.

Nederlaget var et faktum da kollega Magne sendte sms og tilbød seg å plukket meg opp med bilen, hvor jeg nå måtte befinne meg, og KEM lenge hadde hygget seg i Stockholm.

Men jeg kom da frem før Magne, og da jeg fikk summet meg litt, kom noe av godfølelsen tilbake. Å reise med tog er å reise med sjelen intakt, med null døgnvillhet og med masse overskudd til å øse over dem som måtte vente.

Kjapt og veldig behagelig

Audien var i godt humør i dag, og det ble en behagelig biltur til Sergels Torg, sannsynligvis den behageligste uten stress, køer og nesten fritt for lyssignaler.

Jeg storkoste meg i skinnsetene, godt assistert av adaptiv cruisekontroll og ikke minst GPS-damen i dashbordet, som var godt kjent på hele ruten. Hun hadde til og med peiling på de to stedene det var veiarbeid.

Svenskene har, i motsetning til oss, beholdt fartsgrensene på motorveiene også etter 1. november. Vi reduserte som kjent fartsgrensen fra 110 til 100 sist helg. Gjennom de dype svenske skoger kunne jeg kjøre i både 110 og 120 km/t, uten å frykte hverken fotobokser eller laserstråler.

Hadde SJ brukt litt lengre tid enn de gjorde på å fikse signalfeilene, som rammet Oslo-toget, ville jeg kommet før min togreisende kollega. Det var faktisk bare minutter som skilte oss, til tross for jeg hadde stoppet et par ganger for å nyte min Winston.

Uansett følte jeg at jeg var den mest uthvilte fremme på Sergels Torg. Dessuten hadde jeg hverken koffert eller trillebag å dra på ...

Alle deler av reisen fungerte perfekt

Når du skal ut og fly, er det mange forhold som kan forsinke og ødelegge reiseopplevelsen. Forsinkelser, dårlig vær og treg sikkerhetskontroll. Denne gangen gikk alt som smurt.

En fløyelsreise. Jeg kan nesten ikke oppsummere turen Oslo–Stockholm på noen annen måte. Tre timer og 15 minutter etter at vi sa "god tur" til hverandre på Oslo S, var jeg fremme ved reisens mål – Sergels Torg. Jeg kom først frem som ventet, og over to timer før nestemann.

Flytoget fra Oslo S kunne ha vært forsinket. Det gikk på minuttet i rute. Folkene i sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn kunne ha undersøkt meg til vanvidd. Det gjorde de ikke, køen gikk akkurat så raskt som den skulle–var gjennom på 5 minutter. Da kunne Norwegian lagt ut en snubletråd ved å stille med et forsinket fly. Det gikk fra flyplassen fire minutter før rutetabell.

Vi suste av gårde strake veien og landet 11 minutter før tidtabellen. Det jeg trodde skulle bli venting på bagasjen vistes seg også å være ubegrunnet frykt, den lå på båndet nesten før jeg rakk frem til bagasjehallen. Da hoppet jeg inn på det som må være Europas dyreste flytog, før jeg 20 minutter senere sto ved målet.

Konklusjonen for flyet må bli: En særdeles effektiv og kjapp reise.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Vil du slippe å stå i denne køen på vei hjem til jul? Da kan nisselue være redningen.

  2. NORGE

    Dette er NSBs motstandere i kampen om norsk jernbane - og de har mye å by på

  3. REISE

    120 mil på 18 timer. Derfor var nattoget fra Oslo til Bodø en positiv overraskelse.

  4. REISE

    Slik gjør du reisen med barn enklere

  5. OSLO

    Store forsinkelser i togtrafikken på Østlandet

  6. NYHETSANALYSE

    Bane Nor tør ikke love bedre punktlighet i 2020