- Det er for lite ros i norsk skole

Lærere tar derimot altfor ofte kontakt via e-post, telefon eller meldingsbok for å informere om at barnet har gjort noe galt. Det er ikke veien å gå, mener psykologiprofessor Willy-Tore Mørch.

Lærere bør gi elevene skriftlige, positive tilbakemeldinger, gjerne på daglig basis, mener psykologiprofessor Willy-Tore Mørch. Det kan være helt enkle ting som «Anne har hjulpet sidemannen i dag ved å låne bort pennalet sitt.» Dette verktøyet er særlig nyttig overfor de elevene som anses som utfordrende, for selv det «aller vanskeligste barnet» gjør bra ting, mener han.
  • Kristine Grue Langset

I disse dager møter omkring 60.000 forventningsfulle barn til skolestart for første gang.

Foreldre er naturlig nok opptatt av læring, trivsel og venner på vegne av skolejenta eller -gutten. Psykologiprofessor Willy-Tore Mørch oppfordrer foreldre til også å høre med læreren om hvilke klasseledelsesstrategier skolen ønsker å følge.

Les hele saken med abonnement